תקציר מקומי – סדר פסח התשע"ז


פסח הוא זמן טוב לעשות קצת סדר ולרענן דברים, הנה כמה שינויים שקרו (ויקרו) בבלוג

קודם כל, שיהיה חג שמח לכל הקוראים. תודה שאתם עוקבים, מגיבים ומשתפים. לא לוקח את זה כמובן מעליו.

ועכשיו לשינויים.
התקצירים המקומיים לא ימשיכו – חבר שאל אותי לא מזמן כמה זמן לוקח לי להכין תקציר מקומי והאמת היא שלא יותר מדי (שעתיים שלוש), אבל כל תקציר דורש חשיבה והרכבה של ידיעות שונות שאני מתלקט ואני מוצא שלמרות שיש לתקצירים אמירה, אין להם את ההשפעה שלה יחלתי ולכן, אחרי יותר משנה של תקצירים חודשיים ויותר מחצי שנה של תקצירים בין לבין, אני זונח את הפורמט ואחזור להוציא פרסומים עם כותרת פחות גנרית. טרם החלטתי האם לחזור לשתף בעמוד הפייסבוק את הכתבות המעניינות/בעייתיות שאני מאתר בעיתונות הדיגיטלית (אולי בטיוטר במקום?) כך שכרגע אני בקושי משתף.

אני רוצה/אשמח לארח כותבים בבלוג. זה כבר קרה פעמיים שלוש ואין סיבה שזה לא ימשיך. אני לא יכול להבטיח תהילת עולם, אבל פירגון גדול תקבלו.

יש לי כוונה להתמקד בתהליכים שקורים בכלכלה של הרשויות המקומיות בישראל, חלקם התחילו לפני 2-3 שנים וחלקם יותר, אך נראה שההשפעה ההדדית שלהם בקרוב תתחיל להיות מורגשת:

  1. שינויים במבנה הארנונה – על זה כבר כתבתי. ההשפעה העיקרית של השינויים בארנונה היא ששינוי השיטה ויצירת אחידות בפרמטרים של הגביה (שיטת החישוב, לא התעריפים) ידגיש את הפערים בין רשויות שמתפקדות כערים ומטרופולינים, רשויות הפרבר ורשויות הפריפריה.
  2. איחוד רשויות וחלוקת הכנסות – ועדות איחוד וחלוקת הכנסות קיימות כבר הרבה עשורים, אבל כולן הוקמו "אד-הוק" ולא מעטות מהן הסתיימו בלא כלום. ועדות הגבולות הגיאוגרפיות הקבועות הולכות לשנות את המגמה (שכבר התחילה בשנתיים האחרונות בועדות אד-הוק, שחלקן המליצו המלצות משמעותיות שאומצו ע"י משרד הפנים) ולהתחיל לשנות באמת את מבנה הרשויות המקומיות בישראל. זה יתחיל לאט אבל יתגבר בשנים הקרובות, מה שיוביל את הרשויות המקומיות להשקיע הרבה מאד אנרגיה (וכסף) על הנושא.
  3. פגיעה בחוסן הכלכלי של הרשויות כתוצאה מהסכמי הגג – כבר ציינתי בעבר שהסכמי הגג שחתמו האוצר עם הרשויות הם ברובם גרועים והם יפגעו ברשויות, שבוע שעבר "קיבלתי חיזוק" ממנכ"ל משרד הפנים (במשרד הפנים התעוררו למציאות ולשם שינוי לא אחרי הרגע האחרון). יש לי עותק של מרבית מהסכמי הגג, צריך לשים את ההיפוטזה על הנייר.
    צריך לחשוב איך מונעים את הקטסטרופה הזאת שיצאה תחת ידו חסר האחריות (וחסרת ההבנה בכלכלה מוניציפלית) של האוצר.
  4. עדכון נוסחות מענקי האיזון וחישוב החוסן הכלכלי של הרשויות – כבר מזמן כתבתי בבלוג שנוסחת מענקי האיזון מיושנת ודורשת עדכון. משרד הפנים עובד על נוסחה מעודכנת כמה כמה חודשים ועד סוף השנה היא תפורסם. לא מאמין שהתקציב הכולל יגדל (למרות שחסרים לפחות 2 מיליארד שקלים), כמו שאני לא מאמין שמישהו יעיז ויציע לשנות גם את נוסחת המאטצ'ינג (שגורמת לרשויות עניות להיות יותר עניות), אבל העדכון בנוסחה יוביל לשינויים באופן שבו רשויות נתמכות מתוקצבות ואולי גם יגרע חלק מהן מהרשימה של הנתמכות.
  5. אשכולות מקומיים ומטרופולינים – אשכולות מקומיים כבר קיימים בישראל בפריפריות, אבל החוק החדש הוא בסיס להתפתחות של אשכולות גם באזורים מרכזיים יותר. החוק הזה עדיין לא בשל מספיק כי הוא לא לוקח מהמדינה תחומי אחריות, רק מהרשויות המקומיות – בגלל זה הוא גם לא מתאים בכדי לתמוך בהקמה של מטרופולין, לפחות לא כמו שמטרופולינים צריך להיות (כמו במדינות מפותחות).
  6. שינוי בהלך הרוח הציבורי כלפי השלטון המקומי – הסיבה שהתחלתי לכתוב על אתיקה, מינהל לא תקין וכו' בבלוג נובעת מתוך הראיה (או אולי משאלת לב) שזה הולך להיות נושא משמעותי הרבה יותר בבחירות הקרובות. יש בציבור תחושה של מיאוס כלפי השחיתות והמינהל הלא תקין בשלטון המקומי ולדעתי זה ישפיע בקלפיות – המערכת המקומית הולכת לקבל זריקה של דם חדש (ולא מנוסה), זריקה אשר תחליש את היכולת שלה להגיב לאירועים למשך 12-18 החודשים הראשונים שלאחר הבחירות.

המשמעות של השינויים האלה היא שאני אכתוב על רשויות בעיקר בפריזמה של התהליכים שציינתי. כל התהליכים האלה, על אף שחלקם נראים לא קשורים, משפיעים זה על זה – חלק מייצרים בעיות שאחרים פותרים (גם אם חלקית) ולפעמים תהליכים שיצרו בעיות כוללים בתוכם את הפתרון.
חשוב לי להתמקד בנושאים האלה כי בראייתי ארגז הכלים של הרשויות המקומיות (ושל מדינת ישראל) עדיין לא שלם בשביל ליצר שלם חדש מהמצב הקיים והבחירות המתקרבות ברשויות המקומיות פוגעות ביכולת התגובה של השלטון המקומי פעמיים – עד הבחירות שלטון המקומי יתקשה לקדם תהליכים שיאפשרו להתמודד עם התהליכים האלה ואחרי הבחירות יקח לשלטון המקומי זמן להתגבש מחדש – אבל השלטון המקומי יהיה חייב להתמודד עם השינויים האלה אחרי הבחירות, כי אם לא, השלטון המרכזי עוד עלול להיות זה שיוביל את התהליכים
הערה: לדעתי השלטון המקומי יגיע להתמודדות הזאת במצב פחות טוב ביחס להיום.

שינוי נוסף הוא שערוץ ההפצה – אני אנסה לצאת (קצת) מהבלוג לכיוון העיתונים. אני מקווה להרחיב את מה שהתחיל בסיוע במידע לכתבות בגלובס.

ואם כל זה לא מספיק, טרם החלטתי לגבי התחייבות (ביני ובין עצמי) למספר הפרסומים בחודש. מי מכן/ם שיתמיד ויעקוב אחרי הבלוג כנראה יראה את השינויים בפיד שלו…

שיהיה לכולנו חג חירות שמח!

2 תגובות

  1. […] בתקציר הקודם התייחסתי לרשימת הנושאים שאני רוצה להתמקד בהם בשנה הקרובה וגם שמתי לי ליעד להרחיב את ערוצי המדיה שבהם אני פועל. אז אחרי שסיקרתי את הסכמי הגג יצא לי גם להופיע בערוץ 10, להשתתף בכתבות ולהתראיין לכתבות בנושא. ככל שאני חושב יותר על ההיבטים השונים של הסכמי הגג והשלכותיהם על החוסן הכלכלי של הרשויות המקומיות, אני מבין שפתרון שהצעתי (הסכם גג אחיד לכל הרשויות) הוא כנראה הפתרון הנכון ביותר (וגם הצעד הראשון בדרך לשינויים הנדרשים בתיקצוב הרשויות המקומיות ע"י המדינה). […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s