מה גרם לעלייה החריגה בממוצע הזכאים לבגרות מאז נכנס גדעון סער לתפקידו?


אחוז הזכאות לבגרות הוא נושא "חם" שמקבל הרבה כותרות בכל פעם שמפורסם נתון חדש בנושא זה. כאשר בחרתי את המדדים והנתונים שאני רוצה להציג בניתוח הרשויות ידעתי שנתון זה חייב להופיע ולו במשפט אחד הכולל התייחסות כלשהי לפרמטר זה בהקשר של הרשות.

בתחילה רציתי לבחון האם יש קשר בין ההשקעה בתלמיד לבין השיפור/הרעה באחוזי הזכאות לבגרות באותה רשות. ניתוח הקשר הנ"ל הוביל אותי למסקנה ו"תגלית". המסקנה הייתה שהקשר בין השקעה בתלמיד ושיפור באחוזי הזכאות לבגרות לא ממש קיים. התגלית הייתה שבכל הרשויות שבחנתי מצאתי שיפור משמעותי באחוזי הזכאים לבגרות החל משנת 2008. החלטתי להשאיר בצד את הפן הכלכלי של ההשקעה בחינוך (אולי זה יחזור בהמשך), בדקתי וקצת שאלתי לגבי התגלית שלי ומצאתי שאמנם איני יכול להסביר אותה לחלוטין, אבל הנתונים מעידים מעל לכל ספק שפקטור נוסף הוביל לשינוי בממוצע הזכאים, פקטור שאינו תלוי בתלמידים.

הניתוח הקצר שעשיתי מצורף כאן. אתם מוזמנים להחוות את דעתכם.

תגובה אחת

  1. […] תיקצוב דיפרנציאלי – הצעת החוק אינה דומה להחלטת הממשלה שהוצגה לפני שנה. מדובר על נוסח מרוכך אך גם מאד פוליטי – הרבה כסף לחרדים חיזוק בתחומי ליבה ולרשויות שלא יכולות לסבסד צהרונים וחוגים. מאיפה הכסף? מהחינוך עצמו – שעת חינוך אחת תקוצץ מכל שכבת גיל (למעט גני ילדים). הנפגעים העיקריים יהיו תלמידי התיכונים ברשויות החלשות, כי הרשויות החזקות יכולות להשלים את שעת הלימוד החסרה (אפשרי בתיכונים, לא ביסודיים) בעוד שהחלשות לא יוכלו. העיקר שדחו את יום לימודים ארוך שוב (שהיה בעצם סוגר את הפינה הזאת בלי לגרוע שעות חינוך). והערה נוספת: ההסברים בחוק עצמו מלאים בשטויות לא קשורות (אין התייחסות מספרית אמיתית לקשר בין שעות החינוך הבלתי פורמלי ובין ההישגים בחינוך הפורמלי), יש גם שוב חזרה על עניין הקשר בין ההישגים בבגרויות ובין הדירוג הסוציואקונומי של תושבי הרשות, בלי באמת להתייחס לגורמים האמיתיים שמובילים לפערים (רמז, זה לא בגלל הכסף של המדינה). מה גם שמצאתי בעבר שככל הנראה אפשר להטות את התוצאות ע"י תמריצים מבוססי הישגים שניתנים ל… […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s