רמת גן


פרישתו של צבי בר מההתמודדות לראשות העיר סיקרנו אותי לבדוק מה משאיר צבי בר מאחוריו לאיש שיחליף אותו. האם צבי בר משאיר עיר חזקה? האם ההתחדשות העירונית מאיימת על חוסנה של רמת גן, כפי שקורה בגבעתיים? האם יש קשר בין מצבה הכלכלי של הרשות לטוהר המידות של העומד בראשה?

כאשר בוחנים את רמת גן לפי המדדים, מתקבלת תמונה חיובית מאד – הרשות צימצמה את הגרעון השוטף והקטינה את היקף חובותיה, ההשקעה בתושב גבוה משמעותית מהממוצע לאשכול, כמו גם ההשקעה בתלמיד. לצד התמונה החיובית המדדים מעידים שהעיר נמצאת "בצומת כלכלית" – העיר נמצאת במצב "שיא" מבחינת הפרמטרים הכלכליים אבל אם לא יבוצע שינוי בההתנהלות העתידיתה, הסבירות לירידה במצבה הכלכלי גבוה מהסבירות לשיפור.

השינוי בהתנהלות העתידית מתמקד בשני ההיבטים חשובים הקשורים ישירות להכנסותיה של הרשות ויכולתה להשקיע בתושב:

  1. הגדלת סעיף ההוצאות על התושבים עקב תהליכי התחדשות עירונית
  2. כרסום בהכנסות הרשות עקב תחרות מצד רשויות אחרות על ליבם של העסקים

המענה לשני האתגרים הללו נעוץ ביכולת להוביל תוכנית מתאר עירונית חדשה אשר מנצלת את תהליכי ההתחדשות העירונית לטובת הקטנת צפיפות הבניינים, הגדלת השטחים הציבוריים (לא רק גינות אלא גם בתי ספר, גנים וכו'), איתור אזורים חדשים לטובת בנייה למסחר ועסקים. תוכנית מתאר גם תחייב את הרשות לבחון היכן קיימים איומים מצד רשויות אחרות בהיבטים של משיכת עסקים וכך תוכל הרשות לתת לאיומים אלה מענה.

בשורה התחתונה צבי בר הביא את רמת גן למקום טוב מאד מבחינה כלכלית, אך נראה כי בשנים האחרונות ההסתכלות קדימה ברשות הפכה קצרת טווח. לאיש אשר יחליף אותו יש הרבה עבודה, אך נקודת הפתיחה שלו טובה, אם ישכיל לשמר אותה.

השאלות שהייתי שואל את ראש העיר (אילו הייתי תושב) דומות לאלה ששאלתי בדיון על גבעתיים ונוגעות בעיקר לאופן שבו הוא רואה את ההתמודדות עם האתגרים שציינתי (ולכן לא אחזור אליהן).

תקציר הניתוח המלא

  • מצבה הכלכלי של רמת גן טוב מאד בזכות הגיוון בתמהיל מקורות ההכנסה של הרשות ואחוזי גביה גבוהים. מצב זה לא ימשך אם הרשות לא תיתן מענה לשני תהליכים שמאיימים על איתנות זאת
    • מענה לתחרות מצד רשויות אחרות על ליבם של העסקים (כמו התחרות מצד בני ברק)
    • קצב הבניה עקב התחדשות עירונית אשר מגדיל משמעותית את גודל האוכלוסיה וצפיפותה
  • ההשקעה הכספית בתושב גבוה ביחס לממוצע באשכול 8 ושומרת על פער משמעותי ממוצע זה.
  • לעיר אין גרעון השוטף והיקף סך החובות של העיר ירד מאז 2004. איתנותה הכלכלית של העיר גבוה
  • השכר לעובדי הרשות קרוב לממוצע של עשר הערים הגדולות ולמעט שינויים ברישום של הבכירים אין נתונים שמעידים על אנומליות בהוצאות הרשות.
  • אין לעיר תוכנית פיתוח (תוכנית מתאר) עדכנית אשר נותנת מענה כולל להתפתחות העיר ואין סימנים שיש אחת שכזאת בהכנה
  • הנגישות למידע באתר הרשות לא טובה והמידע בו אינו מספיק בשביל להבין את התנהלות הרשות בתכנון לטווח קצר וארוך. אין עדות לכך שהרשות מעודדת שיתוף ציבור.

הניתוח המלא Ramat Gan
מאז כתיבת הניתוח אושרה תוכנית רג/340/ג/30/א לעוד שנה
קובץ הנתונים בו השתמשתי לניתוח Ramat Gan Data

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s