סיכום דצמבר-ינואר (סיכום בחירות)


לקח לי חודשיים לשבור את ההחלטה שקיבלתי באוקטובר לפרסם סיכום חודשי, אבל יש לי "תירוץ" – היו בחירות מיוחדות לראשות העירייה ברמת השרון ובחודשיים האלה עבדתי קשה בשביל להנגיש את הבחירות לציבור, לקדם עניין ומעורבות וגם לחטוא לא מעט בעידוד הצבעה. כמה קשה עבדתי? באופן חד פעמי זה גם יהיה בסיכום החודשי.

לפני חודשיים הקמתי אתר לסיקור הבחירות ברמת השרון ובמהלך תקופת הבחירות כתבתי 20 עמודים, 28 פוסטים ויצרתי אין ספור סטטוסים בעמוד הפייסבוק של האתר. בתקופה הקצרה הזאת נכנסו לאתר בסביבות 10,000 גולשים ייחודיים עם ממוצע של 2.5 צפיות לגולש – 25,000 צפיות בחודשיים (!), 10,000 צפיות יותר מסך הצפיות השנתיות של המדד המוניציפלי עם שיא של 2,185 צפיות ביום של הסיבוב הראשון לבחירות.

אבל למרות כל הפעילות הזאת הספקתי לפרסם בחודשיים האחרונים מספר פוסטים גם במדד המוניציפלי:
"הרשויות המקומיות החלשות מקוששות מטבעות במקום שטרות", הוא טור דעה שכתבתי לאחד העיתונים הכלכליים בנוגע לחינוך דיפרנציאלי וההתעסקות של הרשויות החלשות בסכומים קטנים במקום לטפל במענקי האיזון. לא פורסם בעיתון ולכן פירסמתי אותו בבלוג.
פירסמתי סיכום שנתי של הבלוג
"האם האוצר שולט בהיצע יחידות הדיור במשק?" הוא טור אורח של גיא זומר, חבר חובב נתונים. טור אורח ראשון ולא אחרון.
"קרן הארנונה הממשלתית והשפעתה על החוסן הכלכלי של הרשויות" הוא פוסט שחיכה כמעט חצי שנה עד שקיבלתי את כל המידע עבורו. בפוסט הסברתי מדוע נסיון להקים קרן מהארנונה הממשלתית יכול בעיקר לפגוע בהרבה רשויות מקומיות וכי הכסף שאפשר לקחת מבלי לפגוע ברשויות הוא מועט ביחס לכסף שאפשר ליצוק לקרן מבלי לפגוע באף רשות.

מחשבות ונושאים מהפייסבוק

בחודשיים האחרונים לא זנחתי את הפייסבוק של המדד, הנה כמה מהנושאים אליהם התייחסתי

מדיניות התכנון והפנים בישראל

משרד הפנים ממשיך להשריש מדיניות מקלה על נבחרי ציבור עבריינים בשלטון המקומי – ואחר כך מתפלאים למה יוצאים דוחות מטעם משרד המשפטים (ולא משרד הפנים) לטיפול בנגע השחיתות בשלטון המקומי

התקצוב הדיפרנציאלי בסוף לא יצא לפועל בתקציב 2016 והרשויות המקומיות המשיכו להדוף את המדיניות המעוותת שמנסה להנהיג משרד האוצר בשם "הצדק החלוקתי". בלי סל בסיסי לחינוך ורווחה, כל דיון על תיקצוב דיפרנציאלי הוא דיון חסר.

מינהל התכנון ניסה לקדם חסיון על היתרי בניה, אבל שר האוצר ביטל את המהלך. טוב שעשה, אבל אני בספק אם מינהל התכנון לא ימשיך לנסות לפגוע בשקיפות והדמוקרטיזציה של תהליכי התכנון בישראל.

בבנק ישראל הבינו שההטבות לפריפריה לא עוזרות. כל מי שמתעמק בכלכלה עירונית היה יכול להסביר להם את זה בלי מחקר מעמיק.

המדינה מוסיפה עוד תקציבים שכללי התיקצוב שלהם מבוססים על כללים מורכבים ולא ברורים – אין ספק שיש פה הזדמנות תעסוקתית ליועצים (כי אם זה היה פשוט, איך יועצים היו מתפרנסים?).

אריה דרעי נכנס למשרד הפנים וכבר החליט על הקמת ועדת בחינת גבולות באזור הדרום, לבחון את כללי ההנחות בארנונה וכן על בחינת כללי התיקצוב של מענקי האיזון (בתיבה הקטנה), שלוש פעולות שאני מתכוון לעקוב אחריהן.

התחדשות עירונית

כתבה בדה מרקר מיתגה את שכונת מורשה ברמת השרון כשכונת עוני – נראה שבעיני דה מרקר כל מי שגר בבנייני רכבת הוא עני ודווקא ברמת השרון מאכלסים את מגדלי המגורים עשירים (למרות ששווי הדירות במגדלים במורשה דומה לשווי הדירות במגדלים בהוד השרון, הרצליה וכו').

רשויות מקומיות חלשות ממשיכות לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ללא חיזוק של הבסיס הכלכלי של הרשות – ואחר כך מתפלאים שמענקי האיזון לא מספיקים?

שונות

סיימתי לקרוא את "הספר" בנושא כלכלה עירונית (לפחות מהמעט שנתקלתי עד היום). אם רק יותר אנשים היו קוראים אותו.

איתן שמואלי שניתח את תקציב ת"א לשנת 2015, הקים עמוד פייסבוק ובו הוא מנתח את התקציב לשנת 2016.

השנה החדשה הביא איתה מחקרי סיכום שנה חדשים. המחקר על ההוצאה העצמית לתושב של צ'מנסקי בן-שחר ללא ספק הציף סוגיות מעניינות, בעיקר העמידה על התייחסות להוצאה העצמית לתושב כאומדן יותר אמיתי להיקף ההשקעה שרואה התושב (אם כי זה עדיין לא הפרמטר שבו אני משתמש)

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s