תקציר מקומי – 9 בנובמבר


תוכנית המתאר של חיפה

תוכנית המתאר של חיפה

תוכנית המתאר של חיפה קיבלה אישור עקרוני לאחר סיום שלב ההתנגדויות, כפי שפורסם בכל העיתונים הכלכליים (גלובס, כלכליסט, תמק"א ודה מרקר). גם העירייה לא פיספסה הזדמנות לחגוג, כפי שמופיע בעמוד הפייסבוק שלה:

להלן עקרי התכנית:
· מכלי הדלק שליד קריית חיים יפונו ובמקומם תוקם שכונת מגורים.
· "חזית ים עירונית" שתהפוך את מתחם הנמל המערבי לנמל נוסעים בלבד ושטחי הנמל האחרים יהפכו למתחם עירוני תוסס של מגורים מסחר, מסעדות ובתי קפה ואטרקציות תיירותיות, כל זאת תוך פתיחת צירי העיר וחיבורה של המושבה הגרמנית אל קו המים.
· השינוי הדרמטי ביותר יהיה במפרץ חיפה: לצד חידוש מתחמי תעסוקה קיימים של פעילות מסחרית ומלאכה זעירה, תשולב תעשייה מתקדמת עתירת ידע ויוקמו 2 מתחמי הייטק חדישים.
· בנוסף, מוקצים שטחים נרחבים לפעילות פנאי ונופש. כך למשל, מתוכננת הקמת פארק מטרופוליני ופארק מורד הקישון לאורך גדות הקישון עד למעגנה ובו שבילי הליכה ומסלולי אופניים. הפארק יכלול, בין היתר, שטחים לפנאי, גנים ציבוריים, חורשות ושדרות, מתקנים לתפעול והשכרת סירות. בתחום הפארק יסומן אתר לשייט וספורט ימי.
· מתחם העיר התחתית חוזר לתפקידו המקורי כליבה של העיר המשתרע מצומת הצ'ק פוסט ועד לבת גלים.
· שכונת הדר הכרמל הוותיקה תזכה בשנים הבאות לתנופת התחדשות כחלק מהדגש שנותנת התכנית להתחדשות עירונית.

ע"פ יעדי התכנית, הצפי הוא כי מספר התושבים בעיר יגדל לכ – 330 אלף איש עד לשנת 2025.

ראש העיר חיפה יונה יהב: " לראשונה מוסדר נושא התשתיות ואיכות הסביבה בתוכנית כוללנית – הקובעת "ינקטו כל האמצעים למניעת מפגעים סביבתיים באופן שאזור המפרץ והעיר חיפה כולה יהפכו נטולי מפגעי זיהום אוויר והסביבה.
התכנית מבטיחה פיתוח שטחים ירוקים לרבות הקמת פארק הקישון ושמירה על הוואדיות ומעודדת התחדשות עירונית בכל רחבי העיר"
לכתבה המלאה: http://haifahaifa.co.il/?p=41661

אך עליה וקוץ בה, מה שכותבת העירייה לא כל כך תואם את המציאות של חיפה או את מה שבאמת עושות כלל התוכנית של חיפה והמפרץ. עיריית חיפה וההנהגה שלה מצטיינים בדיבורים שבינם ובין מעשיהם אין הרבה קשר, במיוחד שמעשיהם מראים בבירור את האינטרסים של העירייה. היות ורק בדה מרקר נתנו במה לאופוזיציה (עינת קליש), הנה עוד כמה קולות מאופוזיציה על התוכנית הזאת. תחליטו אתם אם הביקורת צודקת או שמדובר על שמאלנים קיצונים שונאי חיפה.

כותב אלון גרינפלד בפייסבוק:

תכנית המתאר החדשה של חיפה מנוצלת בעיקר ליח"צ ולשיווק העירייה, ולא על מנת להצעיד את חיפה קדימה. יש בה מעט חלקים טובים והרבה חלקים גרועים. למשל התכנית לא נוגעת כלל לתכניות הגדולות הקריטיות ביותר לעתיד חיפה – תכניות הרחבת הזיהום שישפיעו על חיפה הרבה יותר מכל התכנית הזו.

חלק מהסעיפים שהעירייה משווקת פה בפוסט הם שקר במצח נחושה לציבור:
– "מכלי הדלק שליד קריית חיים יפונו ובמקומם תוקם שכונת מגורים".
מילא זה שברור שהקרקע מזוהמת ויצטרכו עשרות שנים ומיליארדי ש"ח כדי לטהר אותה, הבעיה היא שהיא כלל לא עתידה להתפנות. עוד באפריל 2015 צולם דובר העירייה לשעבר מודה שחוות מיכלי תש"ן לא תפונה, אך עדיין בנוסף לה (ובנוסף לחוות 20 אייקרס בעיר התחתית) יקומו חוות גפ"מ של 20,000 טון ב"קרקעות הצפון". לא רק העירייה טוענת זאת, זאת גם הצהרתה הרשמית של רשות הגז ומשרד התשתיות…

– "'חזית ים עירונית' ושטחי הנמל האחרים יהפכו למתחם עירוני תוסס של מגורים מסחר".
על מנת לפתוח את "חזית הים" צריך לפנות את ממגורות דגון, צריך גם שנמל חיפה יוותר על שטח הנמל המערבי שניתן לו בחכירה לעוד 50 שנים. אבל אלו לא המכשולים העיקריים.
הטענה שחזית הים תיפתח נשענת על ההנחה שמסילת הרכבת תשוקע באזור זה של הנמל – אבל מתעלמת מהעובדה שצפויה להיסלל מסילה מקבילה נוספת שלא תשוקע. כמובן שאת כל אלו לא תראו בהדמיות של העירייה. העירייה משווקת את הפרויקט כאילו הבנייה תחל בקרוב בעוד שיש בה כל כך הרבה מרכיבים קריטיים שטרם הוחלט מה יהיה איתם.

– "לצד חידוש מתחמי תעסוקה קיימים, תשולב תעשייה מתקדמת עתירת ידע ויוקמו 2 מתחמי הייטק חדישים" ו- "מתחם העיר התחתית חוזר לתפקידו המקורי כליבה של העיר".
קודם כל צריך לחדש את המע"ר העסקי של חיפה בעיר התחתית. השטח של הצ'ק פוסט גדול פי 2 וחצי מהשטח של העיר התחתית. אף יזם שפוי לא ירוץ לעיר התחתית לחבר מגרשים קטנים כשיש לו מגרשים פנויים בצ'ק פוסט. כל עיר בעולם מתפתחת סביב המרכז ההיסטורי שלה. אבל העירייה עוסקת בשיווק והתכנית הזו בעצם תחליש את העיר התחתית ותגביר את מגמת הנטישה שלה.

– "הצפי הוא כי מספר התושבים בעיר יגדל לכ – 330 אלף איש עד לשנת 2025".
העירייה משווקת לנו שבעשור הקרוב בלבד יתווספו לחיפה 50,000 תושבי כאשר מאז שיהב עלה לשלטון, לפני 13 שנים, נוספו רק כ-5,000 תושבים. רק היום משרד הבריאות הכריז שיש קשר בין הזיהום לתחלואה העודפת בחיפה, כאמור התכנית לא נוגעת בכלל בתכניות הכי קריטיות לתושבי חיפה שצפויות להגביר יותר את הזיהום והתחלואה.
זה די מסכם את התכנית הזו – שיווק, שיווק, שיווק. נורא קל לפרסם לציבור תכנית בה כתוב "שכונת הדר תזכה לתנופת התחדשות כחלק מהדגש שנותנת התכנית להתחדשות עירונית". התחדשות, התחדשות, התחדשות – אבל לא מצוין איך.
העירייה לא מתביישת לפרסם פה פוסט עם הדמיות של נווה-דוד עוד לפני הקמת רמת רמת הנשיא. הדמייה שנייה היא לפני תכנון האצטדיון. עצם זה שההדמיות כל כך ישנות וטרם יצאו כלל אל הפועל, אומר דרשני

עוד התייחסות של ויטלי דובוב דותן:

תכנית חפ/2000 אמורה לעשות סדר בעולם התכנון והבניה של חיפה ולהתוות את כיווני הפיתוח בעשורים הקרובים – לראשונה מאז 1934 (התכנית הקודמת(.

למעשה, התכנית עדיין לא אושרה סופית כי יש עוד מספר תיקונים שהוועדה המחוזית ביקשה להכניס לפני שתאשר אותה סופית, אבל אחרי 1,224 התנגדויות שהוגשו לתכנית הזו, אין כבר דרך חזרה.

13 עמודים של תיקונים ועוד 150 עמודים של תשובות מפורטות להתנגדויות שהוגשו כוללים הרבה מאוד (מאוד !) נקודות להתייחסות שיקח זמן להבין ולחקור אבל לסקרנים ביניכם אני מביא שתי נקודות מעניינות, אחת רעה ואחת טובה:

  • הרעה – הוועדה המחוזית מתירה לוועדה המקומית (שבראשה עומדת סגנית רוה"ע) לאשר תכניות בניה של מגדלי מגורים בעצמה (ללא התערבות של המחוזית) ובמקרים בהם ישנה מגבלה של 22 קומות אבל ישנם תנאים מיוחדים בשטח לשיקולם של חברי הוועדה המקומית בלבד ובעלי האינטרסים שמשפיעים עליהם.
  • הטובה – הוועדה המחוזית דורשת מהוועדה המקומית להכין תכנית אב לשבילי אופניים בכל העיר חיפה, כולל ציר הכרמל. זה המקום להזכיר לכל המעורבים שתכנית כזאת כבר הוכנה ע"י עיריית חיפה בשנת 2008 (תכנית מצוינת, מקצועית ומעמיקה) אבל נגנזה.

ומה אני חושב על התכנית הזאת באופן כללי ?
היא אומרת הרבה ובעיקר לא אומרת כלום והמצב ישאר כפי שהוא בדיוק כמו בהדמיה שצירפתי. כאן הטענה שחזית הים תיפתח נשענת על ההנחה שמסילת הרכבת תשוקע באזור זה של הנמל – אבל מתעלמת מהעובדה שצפויה להיסלל מסילה מקבילה נוספת שלא תשוקע והמעבר של האנשים לאזור הבילוי החדש ולמים תתבצע דרך עליה לגשרים עיליים.

כך שתכנית המתאר, שאמורה לעשות סדר בבלאגן ולתת לנו תמונה ברורה לגבי החיים שלנו בעיר הזאת, בסופו של דבר תמשיך לאפשר פיתוח טלאי על טלאי.

בהצלחה. לפחות עד 2034 כשיעשו תכנית חדשה

haifa-sea-front

ולמי שרוצה להכיר קצת יותר, מוזמנים לקרוא עוד באתר של עינת קליש

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “תקציר מקומי – 9 בנובמבר

  1. פינגבק: תקציר מקומי – נובמבר 2016 | המדד המוניציפלי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s