יומן בחירות מקומיות – 27 בדצמבר 2016


שימוש במשאבי הרשות להאדרת פועלו של ראש הרשות

הפוסט פורסם במקור בעין השביעית.

פחות משנתיים לפני הבחירות, ראשי הרשויות מתחילים לחמם מנועים לקראת ה-30 לאקטובר 2018 (כא לחודש חשון התשע"ט[1]). חלקם עושים זאת דרך הקצאות תקציביות וייזום פרויקטים מרהיבים שיסתיימו "במקרה" לפני הבחירות, חלקם דרך טיפטוף (ולעיתים מקלחת) של הודעות חיוביות בערוצי המדיה השונים – בעיתונות המקומית, בפייסבוק ובאתר האינטרנט של הרשות.

כולנו רגילים כבר לראות את שמו של ראש הרשות בכל מיני מקומות – שילוט עירוני המברך אזרח/קבוצת ילדים/את הרשות על זכייתה בפרס זה או אחר, כאשר הברכה חתומה "בשם ראש הרשות פלוני אלמוני (בשמו המפורש) ומועצת העייריה". הודעות/תגובות לעיתונות מצד הדוברות אשר מתייחסות בהודעה ישירות לפועלו של ראש הרשות, בין אם בהודעות חיוביות על מהלכים שקידם, או תגובות מבטלות לביקורת פוליטית שנועדה רק ליצור רעש ולהפריע לפועלו החיובי של ראש הרשות.

מאז פתיחת קבוצת הפייסבוק "יומן בחירות" שותפו מספר כתבות ופוסטים הנוגעים לגבול שבין שימוש הולם במדיה ובמשאבי הרשות ובין חציית הגבול (לכאורה).

ביטאון הרשות או שופר הראייס?

מועצה אזורית באר טוביה ועיריית קריית מלאכי שיתפו פעולה והחלו לפרסם ביטאון מטעם הרשות. יוזמה מבורכת או שימוש לא ראוי כ-200 אלף ש"ח מכספי הציבור. אילולי התנהלות העבר של באר טוביה, אשר החלה להפיץ ביטאון דומה כשנה לפני בחירות 2013 וגנזה אותו בסמיכות לסיום הבחירות, לא היה ניתן לפקפק במניעים של הרשויות המקומיות. אך חוסר העקביות בפרסום הביטאון (או שמע דווקא העקביות בתזמון תחילת הפרסום) הובילה חבר מועצה לעתור לועדת הבחירות המרכזית בטענה שמדובר על תעמולה פוליטית הממומנת מכספי הציבור, אשר אסורה על פי סעיף 2א' לחוק הבחירות (דרכי תעמולה). יו"ר ועדת הבחירות אישר לרשויות המקומיות להמשיך להפיץ את הביטאון אך מתח ביקורת על התכנים שפורסמו בביטאון וקבע כי לפני פרסום הגליונות הבאים התכנים יועברו לעיונו של היועץ המשפטי של המועצה, שיוודא שאין בהם עבירה על חוק הבחירות. על אף שהעתירה נמחקה לאור הסידור הנ"ל, השופט הבהיר כי דרכם של העותרים פתוחה בעתיד להגיש עתירות נוספות אם הוראותיו לא ימולאו.

העתירה נגד באר טוביה, על אף שלא מנעה את המשך הפצתו של הביטאון, מהווה מציין דרך בנוגע לשימוש במשאבי הציבור לטובת תעמולה אסורה – ראשית, החלטת השופט להגביל את הפרסום באישורו של היועץ המשפטי של הרשות מאותת לרשויות המקומיות כי מגבלת "חצי השנה לפני הבחירות" לאיסור תעמולה בערוצי המדיה של הרשות אינה באמת קיימת. שנית, יש פה איתות חיובי לעתירות עתידיות מסוג זה וכי אוזנם של יושבי ראש וועדות הבחירות קשובה.

אתרי המדיה הדיגיטלית של העירייה או של ראש הרשות?

אתר העירייה ועמוד הפייסבוק שלה הפכו להיות ערוצי מדיה חשובים בפרסומים של הרשויות המקומיות בזכות היותם נגישים וזולים (ביחס לפרסומים בעיתונות). אם זאת, לעיתים יש לחלק מהתושבים (לא תמיד מהאופוזיציה) תחושה שעמוד העירייה לא ממש מאוזן או שעמוד הפייסבוק הוא עוד שופר של ראש הרשות, במיוחד כאשר מדובר על פרסום ממומן. לא כולם חושבים שזה אסור (כפי שניתן לראות מהתגובות) ולכן יש מקום לשאול – האם העירייה צריכה לדחוף (Push) את הפרסומים לתושבים (ע"י פרסומים ממומנים) או לתת לתושבים לצרוך את הפרסומים במשיכה (Pull)? ואם התשובה היא "לדחוף פרסומים", האם מדובר על כל פרסום או רק פרסומים אשר במקביל פורסמו במדיות אחרות קרי, פרסום "הכרחי" שהרשות ראתה לנכון לפרסם גם במחיר גבוה משמעותית ממחיר הפרסום בפייסבוק?

השאלה איפה עובר האיזון בין פרסום תעמולה במדיה של הרשות ובין פרסום אינפורמטיבי לגיטימית היא סוביקטיבית ובעייתית.
בעייתית כי קשה להתחיל דיון בנושא ללא הפיכתו לדיון פוליטי (ומתלהם)
בעייתית כי האחראיים לפרסום הם אנשי הדוברות של הרשות המקומית – עובדי ציבור שמקבלים את שכרם מהתושבים אך כפופים לראש הרשות – ולכן נדרשים לאזן בין הצורך הציבורי לקבל מידע איכותי שבהכרח נוגע בפעולות שראש הרשות מעורב בהן ובין הצורך לתת מענה לצורך של ראש הרשות לפרסם את פועלו למען התושבים.
בעייתית כי "נוהל בחירות" – האופן שבו משתנה הפרסום של הדוברות כחצי שנה לפני הבחירות – הוא לא גזרה ברורה מעליה (למרות שיש דוגמאות שמעידות שזה אפשרי)

יכול להיות שככל שיתקרב מועד הבחירות יתווספו עוד מקרים בהם תושבים/פוליטיקאים/פעילים פונים להכרעת ועדת הבחירות בנושאים מסוג זה – ייתכן ורק פסיקות של ועדת הבחירות יאפשרו שרטוט ברור יותר של גבולות הגזרה.

ואולי באותה הזדמנות גם יענו סוף סוף על השאלה – מי מממן את עמוד הפייסבוק של ראש הרשות והאם מותר לחסום תושבים בעמוד של ראש הרשות (או כל נבחר ציבור) ובעמוד של העירייה?

 

[1]  השנה שבה ישעטו כולם לקלפיות?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s