הועדה לפתיחת תוכניות פרבריות


הועדה המיוחדת למתחמי דיור במינהל התכנון היא גוף שנוי במחלוקת – ועדה עם סמכויות לקדם תוכניות במסלול מקוצר, תוך עקיפת סמכות מקומית ומחוזית, צימצום ערכאות התנגדות ובנוסף לכל זה, בראשה עומד פקיד מהאוצר – כלכלן ולא מתכנן. המצדדים בועדה טוענים שהיא נדרשת לטובת יצירת המלאי התכנוני ליחידות הדיור של מחר, המתנגדים לה טוענים שהיא הפכה למסלול מואץ לתכנון פרברי.
אחרי שקידמו בשלוש וחצי השנים האחרונות כמה עשרות תוכניות הכוללות עשרות אלפי יח"ד, מלאי התוכניות "על הנייר" שדרשו זירוז, כמו גם תוכניות שקיבלו את ברכת הרשויות המקומיות, הולך ואוזל. ניסיונות לייצר תוכניות חדשות, כמו תוכנית ההרחבה לשכונת בית אליעזר במזרח חדרה, נתקלות בהתנגדות עזה מצד הרשות המקומית והתושבים. האם פתרון משבר הדיור ומשבר התחבורה הוא עוד תוכניות של שכונות פרבריות שבה לכל דירה צמודות שתי חניות – רק שהפעם זמן התכנון שלהן הוא שנה ולא 8 שנים? פה עולה השאלה האם הותמ"ל איבדה את המשמעות שלה, במיוחד לאור העובדה שלמרות כל התוכניות שהיא אישרה, עיקר המלאי התכנוני שאושר בועדות המחוזיות הוא של שכונות פרבריות – מה זה משנה אם המלאי התכנוני המאושר הוא של 80,000 יח"ד פרבריות או 120,000 יח"ד פרבריות?
בימים אלה, פונה הותמ"ל לקידום תוכניות להתחדשות עירונית, בין אם מתוך הבנה ששם יש פוטנציאל משמעותי נוסף או מתוך רצון להצדיק את קיומה (או שילוב של שניהם).  התחדשות עירונית היא חשובה (מאד מאד, זה העתיד), אבל אולי הגיע הזמן שהותמ"ל תתרכז שנושא נוסף שבוער "קצת" יותר – לאור הנזק הצפוי מהשכונות הפרבריות שכבר אושרו אך טרם נבנו, אולי כדאי שהותמ"ל תשמש ככלי לתיקון מהיר של שגיאות תכנוניות מהעבר, לא רק ככלי ליצירת שגיאות תכנוניות חדשות. צריך לתת לותמ"ל משימה חדשה/נוספת על התחדשות עירונית – איתור תוכניות מאושרות בעלות אופי פרברי, פתיחתם ושינוי שלהן כך שיהיו יותר עירוניות.

ישאלו הספקנים מדוע שהותמ"ל תצליח במשימה הזאת?* הסיבה לכך היא פשוטה – כל תוכנית פרברית שמבוססת על צפיפות נטו גבוהה ניתנת לשינוי לתוכנית עירונית המבוססת על צפיפות ברוטו גבוהה. הכללים ליצירת בינוי עירוני טוב אינם בשמיים – יצירת רשת רחובות צפופה מוטת תחבורה ציבורית והולכי רגל, ניצול יותר משמעותי של הקרקע (כמו ביטול השטחים הפתוחים הצמודים לבניינים), תוספת שימושי קרקע שאינם למגורים ותוספת יח"ד.
כן! אפשר להוסיף היום לכל התוכניות הפרבריות יח"ד ואפילו להנמיך את גובה הבניה אם השימוש בקרקע יעשה באופן מושכל. השינויים הללו ישפרו את התוכניות הקיימות, יאפשרו דיור יותר זול ויפחיתו את התלות ברכבים פרטיים – טיפול בבעיות הבוערות ביותר שפוגעות באיכות החיים של תושבי ישראל.

*- ואם אנשי הותמ"ל פתחו את דלתם לתנועת מרחב, אפשר להיות קצת יותר אופטימיים.

התמונה הראשית מתוך ערך ויקיפדיה Fused_Grid.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s