תקציר מקומי – 10 ביוני


המפכ"ל, תכנון מהיר ושלטון אזורי 

http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1192807

״לא כל ראשי הערים מושחתים. חלקם פשוט לא מכירים את החוק, או לא יודעים לנהל את העירייה, ומבצעים עבירות מבלי להתכוון לכך״  – במילים אחרות, המפכ"ל חושב שהיועצים המשפטיים של ראשי הערים לא עושים את העבודה שלהם וראשי הערים, שלא מקבלים סיוע משפטי ראוי, "שוגים". אולי במקום להצמיד לראשי הערים קציני משפטרה בכירים, שיעביר להם קורס מזורז בנושא "לשאול את היועץ המשפטי לפני שעושים משהו". להלן הצעה לסיליבוס לקורס של שלושה מפגשים:

  1. שאלות שצריך לשאול את עצמי לפני שאני מקבל החלטה – במפגש זה נלמד איך לשאול את השאלות "האם עשו את זה בעבר?", "האם יש לי סמכות לקבל כזאת החלטה?", "האם מישהו ספציפי מרוויח מזה והוא במקרה מקורב אליי?"
  2. איך מזינים מספרים לחיוג המהיר – במפגש זה נלמד איך להכניס את המספר טלפון של היועץ המשפטי, הלשכה המשפטית והמבקר לחיוג המהיר של הטלפון הסלולארי. ההדרכה תבוצע על כלל דגמי הטלפונים הקיימים בשוק.
  3. למה לשאול את היועץ הוא הדבר הנכון לעשות – במפגש זה נלמד מדוע כדאי לשאול את היועץ המשפטי שאלות בנוגע לקבלת החלטות בעירייה, למה כדאי להקשיב לו אם הוא אומר שההחלטה/פעולה לא חוקית ומדוע לא כדאי לסמוך על הסטטיסטיקה שאומרת שרוב ראשי הערים מצליחים להתחמק מעונשים על ביצוע פעולות שלא בסמכות או (רחמא ניצלן) לא חוקיות.

בסיום הקורס יקבל כל ראש עירייה תעודה מידיו של פקיד משטרה בכיר + שלט לתליה במשרד:

stop sign

לדעתי זה יחסוך הרבה זמן של קציני משטרה בכירים וכסף ציבורי. האם זה יעצור את חוסר המינהל התקין/השחיתות? אולי…
"אגב" – אם עד היום המשטרה לא ממש הצטיינה בחקירה ואכיפה של חוקים הנוגעים למינהל תקין ושחיתויות בשלטון המקומי, מאיפה פתאום הפכו הקצינים הבכירים שלה לכאלה מומחים?


http://www.themarker.com/realestate/1.2960790

הכתבה מרבה לדבר על החסרונות של התכנון המהיר אבל שוכחת שתכנון מהיר, תכנון בזק או תכנון איטי לא פותר את הבעיה השורשית שקיימת במערכת התכנון הקיים – שהתכנון בבסיסו מבוסס על עקרונות גרועים – איזור, בזבוז שטחים, צפיפות נמוכה, הסתמכות על רכבים פרטיים. מהיר או איטי, כל עוד ממשיכים בגישת התכנון הקיים, התוצאה תהיה דומה.

מה שמעלה את השאלה בנוגע למצב העגום שצופן לנו העתיד – יש מעל 100,000 יח"ד במלאי התכנוני ורובן אם לא כולן מתוכננות גרוע. מתי יבינו מקבלי ההחלטות שהמלאי הזה מנבא לנו עוד שנים ארוכות של פקקים, בזבוז שטחים פתוחים ואיכות חיים נמוכה ביחס לחלופות? מתי יתחילו להיכנס למלאי הזה תכנונים טובים והאם יש סיכוי שישנו חלק מהתוכניות הגרועות ביותר?


http://www.themarker.com/opinion/1.2968801

אופיר פינס מסכם את העיקרים שלו מהכנס שנערך לפני שבוע וחצי. כפי שגם אמר חולדאי – בלי סמכות משלטון המרכזי והמקומי, אין לזה סיכוי.

בהמשך לכתבה הקודמת – אולי ניהול אזורי יכול להפחית חלק מהנזקים שעושות היום הועדות הארציות, המחוזיות והמקומיות (בדגש על הראשונה).

ועוד מחשבה – מאז שסיימתי לקרוא את הספרים של ג'ין ג'ייקובס על כלכלת ערים, אני תוהה האם יש דרך לכמת את הגבולות הכלכליים של כל מטרופולין ואזור בישראל? האם הגבולות הכלכליים הם הגבולות הנכונים לניהול אזורי?

6 מחשבות על “תקציר מקומי – 10 ביוני

  1. בנוגע לשאלות שצריך לשאול לפני שמקבלים החלטה – הייתי מחליף אותם בשאלה 'כמה הציבור ירוויח/יינזק מזה' (הייתי מוכן לוותר על התנהלות תקינה מבחינת החוק תמורת התנהלות שטובת הציבור בראש מעייניה)

    • בשנים האחרונות אני שומע מכיוון המערכת הפוליטית תלונות על כך המשפטיזציה

    • *שהמשפטיזציה משתקת – אתה לא חושש שדבר דומה יקרה גם למערכים העירוניים?

    • מינהל תקין יוצר סחבת לעיתים ויש מקום לשיפורים, אבל יש יותר בעיות במערכת עקב היעדר העברת סמכויות מהדרג הארצי לדרג המקומי מאשר עקב דרישות למינהל תקין (ובראשם חובת המכרזים ואיסור על ניגוד עניינים)

  2. פינגבק: סיכום מקומי – יוני 2016 | המדד המוניציפלי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s