תקציר מקומי – 10 ביולי


הרכב הפרטי עדיין בראש הפרמידה, מדינת ישראל מחלקת זכויות בניה ושיתופי פעולה מבורכים בין רשויות מקומיות

הרכב הפרטי עדיין בראש הפרמידה

מדהים איך 77 מיליון שקלים יכולים לקצר את המרחק בין שתי נקודות. אם היו גם מחשבים את החסכון שיווצר (לתושבי מודיעין) בזכות החיבור הזה מבחינת הורדת כלי רכב מהכביש, אולי היו עושים את זה מוקדם יותר. אבל זו בעצם הבעיה של התחבורה בישראל – כלי הרכב הפרטיים באים קודם ורק אחר-כך פתרונות התחבורה האחרים. זה לא רק התכנון, זה גם בהטבות לעובדים, כפי שמספרת מיטל להבי (סגנית ראש העירייה ואחחראית תיק התחבורה בת"א), זה גם היעדר הסמכות של הרשויות המקומיות לעשות שינויים בתחומיהן ובקמפיינים שמנהל המשרד נגד אלטרנטיבות לרכב פרטי שנדחקים למדרכות בגלל שאין להם מקום ראוי בכביש.

דוגמה נוספת לחשיבה ששמה את הרכב הפרטי בראש הפרמידה ניתן לראות בפרסום של החברה הממשלתית "דירה להשכיר" שממשיכה להקים פרויקטים "בלב אזורי הביקוש", שהם כנראה שם קוד לשכונות מנותקות מתחבורה ציבורית שמחייבות את התושבים המשכירים לאבד את כל היתרון הכלכלי של דירות להשכרה במחיר מופחת בגלל הצורך במכונית שניה. יש שיגידו שהשכונות הללו נמצאות ליד צירי תחבורה ראשיים, אבל זה לא בדיוק נכון כי יש יותר מ-200 מ' בין מתחמי הדיור ועד לתחנות של עורקי התחבורה הראשיים שמובילים למוקדי התעסוקה (ות"א).

מדינת ישראל מחלקת זכויות בניה

הצעת החוק שקובעת שהרשויות יהיו מחוייבות לתת ליזמים שב"ס בהיקף של לפחות 10% עברה אישור ראשוני בועדה לרפורמות, אך נראה שהיא לא תכלול את הפריפריה, פרויקטים פינוי בינוי והיא גם תוגבל ל-5 שנים. מי יודע, לאור ההתנגדות המוצדקת של הרשויות לכפיה של עוד יחידות דיור, אולי עד שהצעת החוק תגיע לקריאה שניה ושלישית, גם חיפה, ירושלים ובאר שבע יוחרגו ממנה ותוספת יח"ד תהיה רק בת"א – איפה שהיזמים מרווחים ממנה הכי הרבה כסף (ואני לא אתפלא אם יישום מצומצם לגוש דן בלבד היה הכוונה המקורית וכל המסביב רק הסחות דעת).

גם התיקון שמנסים להעביר לתמ"א 38 (בעקבות סוגיית הפרשנות לעניין הזכויות הלא מנוצלות במגרש) מציג תוספת משמעותית ליח"ד הקיימות, תוספת שיש בה יתרונות כלכליים בעיקר בגוש דן.

זה לא שאני נגד תוספת יח"ד במחוז ת"א (נהפוך הוא, צריך להוסיף לת"א כמה שיותר), אבל כאשר רשות מקומית מתכננת עבור כל תוכנית חדשה תשתיות ציבוריות תומכות ואז מוסיפים לכל תוכנית 10% יח"ד (לפחות), או שמוסיפים מכח היתר הרבה יח"ד דיור מעבר לקיבולת הקיימת של תשתיות קיימות, נוצר עם הזמן מחסור בתשתיות – ולרשות המקומית קשה להתכונן למחסור הזה מראש. כל זכויות הללו, שניתנות מעבר לתכנון של התשתיות התומכות, יובילו בסופו של יום לצורך בחיזוק התשתיות על חשבון הרשות המקומית והתושבים.

אבל לא רק התשתיות דורשות חיזוק, גם הבסיס הכלכלי של הרשות דורש היערכות לתוספת יח"ד לא צפויות ויש רשויות שעבורן מדובר על תוספת בעייתית מאד. דוגמה לכך ניתן לראות בגבעתיים, שנוקטת בצעד נוסף להקטין את האיום שמהווה תמ"א 38 על החוסן הכלכלי שלה. כל יח"ד דיור לא מתוכננת פוגעת במרחב התמרון של גבעתיים לייצר לעצמה מקורות הכנסה עצמיים טובים יותר, בין אם ע"י פרויקטים של התחדשות עירונית הכוללים עירוב שימושים או קידום מתחם התעסוקה בדרום העיר. היות וגבעתיים פועלת בניגוד למגמה שמכתיב השלטון המרכזי, נשאלת השאלה האם היזמים "ישתפו פעולה" או שהם ידרשו את הזכויות המלאות של תמ"א 38 דרך ועדות התכנון, ערכאות הערר ובתי המשפט…

שיתופי פעולה מבורכים בין רשויות מקומיות

משמח לקרוא שהרשויות בפריפריה פועלות בכיוון הנכון ומשתפות פעולה אחת עם השניה. שיתוף הפעולה הזה עדיין לא מבטל את החסרון לקוטן של הרשויות, אך הוא צעד נכון בכיוון. אם זאת חשוב ששיתופי הפעולה האלה וגם המסגרות שמאפשרות אותם יעצימו את השלטון המקומי ויחזקו אותו – בעיקר בדרך של העברת סמכויות של השלטון המרכזי לסמכות האזורית. כבר ציינתי בעבר שהחקיקה של ח"כ רועי פולקמן בנושא אשכולות אזוריים אינה הכיוון, בין היתר מכיוון שהיא כוללת יותר מדי מעורבות ממשלתית ומעט מדי ויתור של השלטון המרכזי על סמכויות לטובת סמכות הביניים האזורית.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “תקציר מקומי – 10 ביולי

  1. פינגבק: המדד המוניציפלי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s