תקציר מקומי – 12 ביולי


הרשויות המקומיות מרימות את הראש, הוועדות הגיאוגרפיות אוטוטו פה וממשלת ישראל ממשיכה להילחם על הכנסותיה מרכבים פרטיים

הרשויות המקומיות מרימות את הראש

השבוע התחיל לא טוב לשר האוצר כחלון. פורום ראשי הערים בנגב קרא בועדת הפנים והגנת הסביבה שלא להקים ישובים חדשים בנגב אלא לחזק את הישובים הקיימים – ובכך הכריזו ראשי הערים הדרומיים שהם מצטרפים לגופים נוספים שכבר הכריזו שהקמת הישובים החדשים פוגעת בישובים הקיימים בנגב. במחוז מרכז עיריית הוד השרון הודיעה כי היא מקפיאה קידום של תוכניות חדשות שסותרות את המדיניות המקומית שהיא מקדמת במסגרת תוכנית המתאר, בעיקר כי התוכנית שמנסה הועדה לקדם חורגת מהצפיפות שאותה הועדה המקומית. לא רק הוד השרון מערימה התנגדות כנגד "המשימה הלאומית" לצופף את ישראל במגדלים, גם באר יעקב החליטה כי היא לא תאפשר קידום של התוכניות במתחם צריפין המתפנה אם לא יחתם מולה הסכם גג שבו היא תקבל על 3,500 יח"ד שבתחומה 2-3 מיליארד שקלים (שזה בין 600-800 אלף שקל ליח"ד).

לדעתי הגיע הזמן שהרשויות המקומיות ידרשו את מקומן ולא יכנעו לתכתיבים של "משרדי כחלון" על זרועותיהם (מינהל התכנון, רמ"י). תכנון זריז, עמוס של שכונות פרבריות יוביל להרס הכלכלה הישראלית, ימוטט רשויות שלא מתפתחות באופן מסודר גם בצד של מתחמי התעסוקה ויגדיל את התלות בתחבורה הפרטית (כי זו המדיניות של משרד התחבורה, ראו בהמשך). אבל אני כן רוצה להסתייג בנושא הזה מהדרישה של באר יעקב, כי זו חזירות לשמה (במיוחד בהשוואה להסכם שנרמז שיחתם בין המדינה לרמת השרון). אם אני הייתי במשרד האוצר הדבר הראשון שהייתי עושה למשמע דרישות שכאלה הוא להעביר פניה לשר הפנים שיבחן את האיחוד של באר יעקב, על 17 אלף תושביה*, עם ראשון לציון – אם אין להם כסף "וקשה להם", שיאוחדו עם ראשון לציון. עדיף להעביר סכום כזה לעיר כמו ראשון לציון, שיש לה מנגנון מוניציפלי חזק ומקצועי, מאשר לרשות קטנה כמו באר יעקב – בראשון ישתמשו בכסף יותר טוב והוא יגיע ליותר אנשים.

הוועדות הגיאוגרפיות אוטוטו פה

אין ספק שההחלטה על וועדות הגיאוגרפיות הקבועות הולכת להתניע פעילות משמעותית ברשויות המקומיות – נושאים כמו צדק חלוקתי, הקצאת שטחים והחשיבות של הערים על פני הישובים הכפריים יעלו כמעט בכל בקשה שתוצג בפני חברי הועדה. הרבה כוח ואיתו הרבה אחריות.

הוועדה הגיאוגרפית הראשונה תוקם בחיפה עוד לפני סוף הקיץ, אך מכיוון שטרם נבחרו כל האנשים וטרם הועברו כל התיקים הפעילים לועדות הרלבנטיות, האריך משרד הפנים את ההתקשרות שלו עם חברת טלדור אשר מרכזת את הפעילות של הועדות. אחת הועדות הפעילות שההכרעה בנושא שבו היא דנה צפויה לעבור לועדה הגיאוגרפית היא הועדה לאיחוד כוכב יאיר וצור יצחק, אשר בחנה את האפשרות לאיחוד בין שתי הרשויות הסמוכות ומתכוונת להמליץ נגד האיחוד. הכוונה להעביר את ההחלטה לועדה הגיאוגרפית לא כל כך מוצאת חן בעיני אנשי כוכב יאיר שטוענים שיש כוונה להפוך את הישוב לעיר רוויה וצפופה. כל מי שנוסע על כביש 6 ורואה את הרשויות הללו מהחלון עלול לחשוב שראש המועצה כבר פיספס את המועד למנוע את המצב הזה.

נילחמים על ההכנסות מהרכבים הפרטיים

כנראה ששמחנו מוקדם מדי שרשויות (הרצליה, רמת השרון) החלו להפעיל הסעים בשבת לטובת בני הנוער (וחסרי רכבים באופן כללי) כי משרד הפנים בוחן איך לאסור על הסעים בשבת דרך חוק פקודת העיריות. אם זאת, ציבור התומכים בקיום תחבורה ציבורית בשבת לא נח על שמריו והגיש עתירה לבג"ץ נגד שר התחבורה שיסביר מדוע הוא לא פועל בנושא. אולי הוא לא פעל כי הוא עסוק במלחמה נגד כלי התחבורה האישי שמהווה היום אלטנרטיבה לאוטובוס בשבת, במיוחד לבני נוער. כתושב בעיר שבה לכל ילד רביעי (בדגש על ילד, כזה שצעיר מגיל 16) יש אופניים חשמליים עליהם הוא נוסע על המדרכות ללא קסדה, אני בטוח שצריך לנקוט בפעולות בכדי לשפר את ההתנהגות של הרוכבים ולא רק את התשתיות – אבל זה לא צריך להעשות דרך הטלויזיה כי אם באופן פרונטלי במסגרת שיעור (שיתחילו הלימודים), לחילופין משרד התחבורה יכול לצאת במהלך מסודר שבו כל ילד/ילדה בני 16 צריכים לעבור שיעור פרונטלי אחד בנושא רכיבה בטוחה (כמו רכיבה מונעת), וכנגד השיעור הזה בת/בן הנוער יבוטחו ע"י המדינה למקרים של תביעות צד ג' במקרה של תאונה.

ועד שמערך התחבורה הציבורית בישראל יהיה כזה שמשרת את הציבור באופן יעיל, שבעה ימים בשבוע, נמשיך להעשיר את קופת המדינה ונמשיך לחפש חניה לרכב הראשון/שני שלנו (בעיקר) על חשבון המרחב של הולכי הרגל.

 

* – 17 אלף תושבים זה רשות שכבר יצאה מהתחום של חסרון לקוטן, אבל עדיין מדובר על רשות קטנה עם מנגנון מוניציפלי חלש ופחות מקצועי, בוודאי שבהשוואה למנגנון של עיר של מעל 200 אלף תושבים.

2 תגובות

  1. […] לידי ביטוי גם בתכנון המדרכות ומלחמה בכל פתרון תחבורתי שאינו מייצר רווח מירבי לקופת המדינה. רשויות מקומיות שמשתפות פעולה, נושא שלדעתי יתגבר לאחר […]

  2. […] מסיבה זו חשוב שיהיה לרשות המקומית כסף משלה (גם אם רובו צבוע) – כאשר יש לרשות כסף עצמי, אפשר לדון על סדר העדיפויות לייעודיו השונים. עצם קיומו של מס מקומי מאשר לדרוש מהנבחרים המקומיים לקיים סדר עדיפויות כזה או אחר, לדרוש רמה/איכות שירותים כזו או אחרת בנושאים השונים. ההכנסה העצמית של הרשות גם מקנה לה עצמאות מול השלטון המרכזי, נותנת לרשות כוח לקבל החלטות שלא היו יכולות להתקבל ביחסי תלות מלאה. אירועי התרבות העירוניים הם הדוגמה המובהקת לכך – תקציבי התרבות של הרשויות המקומיות (2.65 מיליארד ב-2014) גדולים מתקציב משרד התרבות (1.94 מיליארד ב-2016, נכון למועד כתיבת שורות אלה) – ובספק אם סדרי העדיפויות במדינה היו מגדילים את תקציב משרד התרבות לטובת אירועים מקומיים. אך לא רק שירותי התרבות הם דוגמה לכך, גם החלטות של רשות מקומית להפעיל שירות שאטלים בשבת היא החלטה מקומית שלא הייתה יכולה לקרות ללא מקורות כספיים עצמיים. […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s