תקציר מקומי – 16 ביולי


אמון הציבור בשלטון המקומי ושקיפות סלקטיבית

אמון הציבור בשלטון המקומי

הלמ"ס פירסם ב-10.7 לקט נתונים הנוגעים מתוך סקר אמון הציבור במוסדות, בגופים ובארגונים שונים. השלטון המקומי קיבל את הציון השני מבין כל הגופים שדורגו – 61% מהציבור נותנים בו אמון. התוצאה די מפתיעה, אולי בגלל שהפיד פייסבוק שלי מלא באותם 39% שלא נותנים אמון בשלטון המקומי. אבל יכול להיות שאם היו עושים את הסקר הזה ביום ראשון הקרוב, התוצאות לא היו כל כך מזהירות, במיוחד בזכות הכותרות מהשבוע האחרון – ביום שבו פורסם הסקר נעצרו כ-5 עובדים של המועצה הדתית בירושלים בחשד לעבירות של הונאה, מרמה והפרת אמונים. יומיים אחר כך עצרה המשטרה את סגן ראש עיריית קריית ים (חשדות להונאה, מרמה והפרת אמונים) ואתמול (בשישי) פרסם עיתון הארץ כתבה מעוררת שאלות בנוגע להתנהלותה של ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג.

מן הסתם אמון הציבור לא ישתפר אחרי שיתפרסמו תוצאות בדיקה של הועדה לחיוב אישי בנוגע ללא פחות מ-15 רשויות מקומיות (זמר, אשקלון, לוד, נשר, בית שמש, גדרה, קריית יערים, חורה, רהט, משהד, ערערה בנגב, ג'לג'וליה, רעננה*, להבים ואל בטוף). אני אמנם לא שם את מבטחי בועדה הזאת, אבל עצם הפרסום של תוצאות הבדיקה לא ממש יגרום לציבור להאמין יותר ברשויות המקומיות. מצד שני, כל עוד לא מתפרסמים מקרים כמו זה שקרה באיטליה, כנראה שאמון הציבור לא יתרסק, גם שכספו "מושקע" באופן כל כך בזבזני כמו התותח החדש בכניסה לנהריה.

שקיפות סלקטיבית

תקנות חדשות לרישוי בניה פורסמו השבוע, על אף התנגדותו של שר האוצר. התקנות, אשר בין היתר מסדירות את פרסום ההיתרים המוגשים לועדה באופן דיגיטלי. נאמר לי שלא כל הרשויות פרסמו אותם/איפשרו גישה לבקשות וחלקן אף הפנו את המבקשים לעיין בהיתרים לחוק חופש המידע – מצב זה הוא בעיני לא תקין בעליל וטוב שמסדירים את הנושא. אם זאת, חלק מהתקנות גם הוסיפו אפשרות של גורמים פרטיים לבקש חסיון לבקשות – וזו אפשרות לא ראויה, במיוחד בהתחשב בכך שאת האישור לחסיון נותנים בידי פקידים (מהנדס הועדה והיועץ המשפטי שלה) ולא בידי ועדת משנה להיתרים המורכבת מ-7 נבחרי ציבור. מי שצריך לשמור על האינטרס הציבורי הוא נבחרי הציבור, בדיון שמגובה בפרוטוקול – ולא פקידים (לא משנה כמה הם טובים/ישרים). הסיבה פשוטה – נבחרי ציבור נבחנים פעם ב-5 שנים על מעשיהם, פקידים – רק במקרים שזה מגיע לועדה לחיוב אישי.

 

* – הועדה ברעננה הייתה פועל יוצא של גרעון שנתי של מעל 20 מיליון שקל בתקציב השוטף של 2013. במידה ולא היו מקימים ועדה היה צריך להעלות שאלות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s