תקציר מקומי – 8 בספטמבר


שחיתויות ברשויות המקומיות (וסטטוס בחירות) ועדכוני תחבורה

שחיתויות ברשויות המקומיות

מרים פיירברג-איכר עשתה השבוע כותרות שהיא הייתה מוכנה לוותר עליהן ולא רק היא. שלטון המקומי, הגורם הדומיננטי ביותר בקביעת איכות החיים שלנו, יורה לעצמו ברגל כשהוא לא מקיא מתוכו את השחיתות, השחיתות שמקעקעת את יכולתו לדרוש את מקומו הראוי מבחינת היקף האחריות והסמכויות שלו (ואת התקציבים שהוא ראוי להם). אבל כפי שציינתי בעבר, גם למדינה יש חלק בזה – קיצוץ של הכספים המיועדים לבחירות ברשויות המקומיות בשנת 2018 רק יגדיל את התלות של המועמדים בתורמים הגדולים ויסנן בחוזקה את המועמדים החלשים/עניים – וכך הסיכוי לשחיתות בתמורה לתרומה רק יגבר. ויש כמובן עוד גורם שיכול להפחית את השחיתות בשלטון המקומי – העיתונות המקומית, אבל לצערי מדובר על עיתונות עניה שתלויה בכספי הרשויות המקומיות וכאשר היא אינה תלויה בהם, היא חשופה לאיומים אחרים. באופן מצער אין לי משהו אופטימי לומר בנושא, בין היתר כי גם אנחנו התושבים חלק מהבעיה – האדישות והקבלה של השחיתות בשלטון המקומי (והצבעה שוב ושוב לאותם ראשי רשויות כוחניים) גם היא מאפשרת לשחיתות להתקיים ומכל הגורמים שציינתי, התושבים הם הגורם המשמעותי ביותר שיכול להקטין את השחיתות – ואנחנו לא משמיעים את קולנו מספיק.

ובנושא משיק, ששר הפנים הדיח סופית את ראש המועצה המקומית תל-מונד (על בסיס הסעיף הטכני של אי אישור תקציב הרשות) ומינה במקומו את ראש רשות ההגירה הפורש, אמנון בן עמי, כראש הועדה הקרואה לישוב. על פי סעיף 146.(א) משך הכהונה תהיה לפחות 3 שנים, כך שבבחירות הבאות (באוקטובר 2018) לא יהיו בחירות בתל מונד, אלא אם יוחלט אחרת במסגרת דיון בועדת הפנים והגנת הסביבה (על פי סעיף 146 (ב))

כל העדכונים הוכנסו לקובץ המעקב אחרי הבחירות המקומיות ב-2016. כל הרשויות ברשימה רלבנטיות לבחירות מיוחדות במידה ויוחלט כך עד אוקטובר 2017, כשנה לפני מועד הבחירות ב-2018.

עדכוני תחבורה

בסופ"ש האחרון היה שישו ושימחו בגלל העבודות על תשתיות הרכבת בשבת ובסופו של דבר כנראה שימשיכו לעבוד בשבת כפי קורה כבר שנים בלי שזה מפריע למישהו (למעט הפרעה נקודתית למספר מאות אלפי נוסעים). אני חושב שבעתיד נחווה עוד הפרעות לא קטנות שברכבת ישראל יבינו סוף סוף שהם מיקמו את התחנות, החדשות והישנות (ומה עושות הרשויות בגלל זה), במקומות שלא משרתים את הציבור שאין לו רכב). מנגד להפרעות בטווח הקצר, יש שינויים בישפיעו על הטווח הארוך באופן משמעותי, כמו תקן החניה החדש של ת"א שמקטין את מספר החניות אפילו יותר מהתקן הארצי החדש (ולמתעניינים הנה קישור לטור בנושא של הרוכב לאוטובוסים וסרטון חמוד על ההשלכות של תקן מינימום). או הקצאת נת"צים חדשים ברחבי גוש דן (ובנושא זה חשוב לשאול – איפה יהיו התחנות בתוך הערים, אם בכלל יהיו בתוכן). עוד שני פרויקטים שקיבלו קצת כותרות בזמן האחרון הם הבחירה של חברת אינקו הספרדית לתכנן את קו הרכבת הקלה השני בירושלים ופרסום המכרז לקווי המטרו התת קרקעיים שמתחילים מהטבעת הראשונה והשניה של גוש דן (קישור לעמוד המכרז עצמו).

בנוגע לאחרון – נשגב מבינתי מדוע מוכנים להשקיע כל כך הרבה כסף בשביל קו משוקע לכל אורכו שאפשר למצוא פתרונות הרבה יותר טובים – כמו למשל רכבת קלה בגובה הרחוב, כאשר בהפרש העלויות מממנים את ההתחדשות העירונית של הרחובות בהן היא עוברת (ולדעתי עוד ישאר עודף) – אם המדינה תממן חיזוק בניינים לפי תמ"א 38 ברחובות הראשיים, היא תוכל להוסיף 150-200 דירות לכל מאה מטר (!) וזה רק מהכפלה של גובה הבניינים (מ-3 ל-6 קומות). נכון שאין בניינים כאלה לכל אורך הקו, אבל עדיין מדובר על מאות של דירות, על הרחובות הראשיים (לא צריך חניה וכו', מה שמוריד עלויות), שאפשר להקצות לטובת דיור להשכרה או דיור רב השגה. גם מחדשים את הרחובות הראשיים (משהו שהרשויות ישמחו לעשות), גם מייצרים דיור לקבוצות החלשות יותר על צירי התחבורה הראשיים (אין צורך ברכב) וגם מקטינים את המרחב שמוקצה לטובת כלי רכב פרטיים (ומעודדים שימוש בתחבורה ציבורית). הפגיעה בעסקים ובסוחרים (במהלך העבודות) תשפיע רק בטווח הקצר ובטח שלא תעשה נזק כמו העבודות שמבצעים היום בת"א בקו האדום. רק תחשבו מה זה יעשה לרחוב ויצמן בכפר סבא, רחוב סוקולוב ובני ישראל בהרצליה, סוקולוב של רמת השרון, הרצל של רחובות, הרחובות הראשיים של ראשון לציון, נס ציונה, חולון ואזור. אם כל כך מתעקשים מתחת לקרקע, אפשר להכניס את הרכבת הזאת מתחת לאדמה בכניסות לתוך לתחומה של תל אביב –יפו.

ובנושא אחר לגמרי, אבל עדיין קשור לתחבורה – כפר סבא הצליחה להפסיק את הנחיתות של מטוסי ג'מבו על המסלול הצפוני-דרומי. הישג יפה לרשות המקומית לטובת תושביה. נקווה שהרעש של המטוסים הללו, שעכשיו ינחתו רק מכיוון בת-ים וחולון, לא יעיר את המתים.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “תקציר מקומי – 8 בספטמבר

  1. פינגבק: תקציר מקומי – ספטמבר 2016 | המדד המוניציפלי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s