תקציר מקומי – 4 בדצמבר


איך נמנעים מאיחוד רשויות בשלושה צעדים

ועדת וקנין לבחינת איחוד בת ים עם ת"א או עם חולון וראשון או חלוקת הכנסות עם ת"א, חולון וראשון הגישה היום את המלצותיה לשר הפנים ובמקביל לראשי הרשויות לצורך קבלת התייחסות. המלצות הועדה אינן הפתעה – ארבע מתוך חמשת חברי הועדה המליצו על איחודה של בת-ים לתוך ת"א עד נובמבר 2018 (ז"א – בחירות משותפות ב-2018), כאשר עד למועד האיחוד יועברו לקופת בת ים 30 מיליון שקלים מעיריית ת"א (ההכנסות מהארנונה הממשלתית של הקריה), 30 מיליון נוספים מקופת המדינה וכמו כן העירייה תצטרך להתייעל בכ-20 מיליון שקלים – סה"כ 80 מיליון שקלים, סכום שנתי (2017 ומרבית 2018) שאמור להספיק להביא את בת-ים לאוקטובר 2018 עם קצה האף מעל המים, בלי יכולת להשקיע כספי תב"ר משמעותיים או לשמר שירותי ערך מוסף שניתנו לתושבים עד כה (תרבות וכו'). עד לאיחוד הרשויות צריכות לשבת סביב שולחן אחד, יחד עם משרד הפנים, ולגבש את תהליך האיחוד עצמו שיחל בשנת 2018.

במסגרת הבלוג פרסמתי מספר לא מועט של פוסטים בנושא וכאשר הדו"ח יהיה נגיש לציבור עוד אכתוב פוסט נוסף (עם הפנים קדימה), אם זאת, למען קוראים שזמנם קצר, הנה שלושה הצעדים שבהם יכולה רשות לנקוט בכדי להימנע מלהגיע למצבה הנוכחי של בת-ים (שבפועל נכשלה בכולם).

צעד 1
התנהלות כספית תקינה ותכנון הולם של משאבי הרשות

הדיונים של ועדת האיחוד חשפו באופן די ברור שמצבה של בת-ים עגום – התלות שלה בארנונה ממגורים גבוהה, הכנסותיה מארנונה שאינה ממגורים נמוכה ומצבה הנוכחי מעיד יותר מהכל, שפרנסיה לא נלחמו על חלקם בעוגת שטחי המסחר המחוזיים ושמו את יהבם על ועדות חקירת גבולות שיפתרו את מצב הרשות.

יתרה מזאת, על אף שאין לבת-ים עודפי שומן מיותרים, פרנסיה הובילו מהלכים רק פגעו בחוסנה הכלכלי, כמו גם התנהלו באופן לא תקין.

המסקנה המתבקשת היא כמובן – רשות צריכה להתאים את עצמה למשאביה ולפעול במרץ בכדי לשפר את חוסנה הכלכלי בהתאם להתפתחותה וגודלה. שמירה על מינהל תקין גם היא "יכולה לעזור", במיוחד שחוסר זהירות בכספי הציבור, גם שמדובר על סכומים לא גדולים, יכול להוביל לפגיעה בחוסנה הכלכלי של הרשות.

צעד 2
אל תסמכו על המדינה שתחלץ אתכם, במיוחד אם אתם לא מהפריפריה (וגם אז…)

האינטרסים של הגורמים הממשלתיים השונים הראו, ש"מסכנות" כבר אינה מספיקה בשביל לקבל את אהדתה של ועדות החקירה. בניגוד לועדות שפעלו בפריפריה, ועדות במרכז לא יקחו "חוסר צדק חלוקתי" כשיקול על פני חסכון כספי או הסיכוי לספק שירותים יותר טובים לתושבים (גם במחיר פגיעה ביצוגיות שלהם). גם הרשויות בפריפריה לא בדיוק זוכות לעדנה או יחס מועדף מהמדינה, אך כאשר מדובר על איחוד רשויות, הסיכוי לחמלה וחיזוק תקציבי מקופת המדינה נמוך הרבה יותר שהרשות במצוקה נמצאת במרכז המדינה.

צעד 3
אל תיכנסו למצוקה כלכלית שהרשות הסמוכה חזקה מאד ביחס לרשות שלכם ואל תפתחו עיניים על השכנה העשירה

לרוע מזלה של בת-ים, ת"א היא אחת הרשויות החזקות בישראל, אם לא החזקה שבהן. אך גם אם ת"א אינה החזקה ביותר, העובדה שת"א מספיק חזקה בשביל לספח לתוכה את בת-ים היא שאיימה על עצמאותה. כאשר מינו ללוד ועדה קרואה לפני עשור, לא הייתה בסמוך אליה רשות מספיק חזקה שהייתה יכולה לקלוט אותה וזהו המצב גם היום. מנגד, אם קריית אונו תדרדר למצב לא טוב (והיא בדרך לשם), תמיד יכולה להיות האפשרות לאחד אותה לתוך פתח תקוה או רמת גן (או לייצר איחוד עם יהוד-מונוסון ואור יהודה).

אז אם הרשות הסמוכה חזקה מאד, אל תיכנסו למצב כלכלי גרוע, ולא פחות חשוב, אל תפתחו עיניים על העושר של הרשות הסמוכה, כי זה עלול לחזור כבומרנג.
ומה שבטוח, אל תשימו שלטים כאלה בראש חוצות ואחר כך תתלוננו שאין לכם כסף

mazavrashutomer
השלט שבת ים תלתה באיילון – תמונה נלקחה מתוך אתר עיריית בת-ים

הערה: ואם אין לכם שכנים עשירים, יש לכם יותר סיכוי להישאר עצמאיים… אלא אם כל רשויות מסביבם קטנות ועניות, או שאתם הרשות העשירה ולידכם יש רשות גדולה וענייה.

2 תגובות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s