סיכום מקומי – מרץ


חודש מרץ היה אמור להיות בסימן חזרה לשגרה, אבל אז החליט היועץ המשפטי לתת למשטרת ישראל לפתוח בבדיקה בנוגע לחשדות נגד אריה דרעי ונראה שמרץ כבר לא יהיה חודש שגרתי. אם משרד הפנים שוב יכנס ללימבו של חילופי שרים זה יהיה כבר מוגזם. לדעתי זה חבל שדרעי יוחלף כי בחודשים האחרונים מצאתי את עצמי מפרגן לשר שוב ושוב על אימרות והצהרות בכיוון הנכון.

ב-1 למרץ התקיים בועדת הכספים דיון בנושא מעמד ערי עולים והשלכתו על הפטור מארנונה ל-60~ הרשויות שהוגדרו כערי עולים אי שם בשנות ה-50. התעסקתי בנושא במהלך פברואר ולקראת הדיון פירסמתי את הפוסט "כולנו גרים בערי עולים" בו טענתי שהנזק במשחק בהגדרות ערי עולים עולה על התועלת ולכן צריך להגדיר את כל הרשויות כערי עולים ואחרי זה לשנות את הקריטריונים של הפטור בחקיקה. שר הפנים הסכים איתי. מירב מורן מגלובס גם הציעה מה לעשות עם הכסף – אני בעד לרכ את הכסף בערי פרירפריה, אם כי לפי קריטריונים המבוססים על תפקוד הרשות והיכולת שלה להשתמש בכסף בשביל להיות יותר מעיר פריפריה.

החודש התחלתי לכתוב מה אני חושב שצריכים להיות השינויים בתיקצוב הממשלתי ברשויות המקומיות. זה התחיל במבוא "סדר מקומי חדש" והמשיך בפוסט על תקציבי המאטצ'ינג "ללא התאמה". במהלך אפריל אני אחזור לפרק את מענקי האיזון ואז גם אתייחס לשינויים הנדרשים בתיקצוב זה. התיקצוב של החינוך, הרווחה ומענקי האיזון מהווה כ-90% מכלל התיקצוב הממשלתי לרשויות המקומיות כך שמדובר על שינויים בעלי השפעה משמעותית. גם בנושא הזה שר הפנים ואני תמימי דעים (לפחות ברמת הכותרת).

מחשבות ונושאים מהפייסבוק

איחוד רשויות

איחוד רשויות עלה בהקשרים שונים בחודש האחרון. שר הפנים (שוב) דיבר על כך שיש יותר מדי רשויות בישראל וכיוון בדבריו על פתרון מסוג של אשכולות אזוריים. אני נתקלתי בהצעת החוק של רועי פולקמן לאשכולות אזוריים ולדעתי זה לא הפתרון הנכון. בקצרה: 1. מה פתאום לאפשר לאשכול עירוני לקבל תרומות ממקורות פרטיים? אין מספיק שחיתויות ברשויות המקומיות? 2. היתרון הגדול של אשכול עירוני הוא בשיתוף פעולה בין רשויות קטנות, אבל החוק מגביל את האשכולות לאוכלוסיה כוללת מינימלית של 50,000 תושבים – ובכך מוציא את התמריץ לרשויות בהן היישום של אשכולות הוא הכי נכון. 3. המחוקק דוחף לתוך המועצה המנהלת פקידים ממשלתיים – למה הוא חושב שהרשויות המקומיות ירצו להקים אשכולות אם הם מקבלים איתן התערבות ממשלתית? הכי מקלות בגלגלים.
אם המדינה רוצה לחזק את הרשויות המקומיות ולתת להם כלים לשתף פעולה, היא גם צריכה להבין שהיא עושה את זה מהכיסא האחורי, ע"י גופי ביקורת ופיקוח – לא דרך הידחפות בין הרגליים של הרשוית שרוצות לשתף פעולה

בת ים הופיע בפיד מספר פעמים בחודש האחרון – זה התחיל בהתנגדות של בת ים לאזור התעסוקה החדש של ראשון לציון במערב העיר, אותה עיר שהיא העדיפות הראשונה של ראש עיריית בת ים לאיחוד. זה המשיך במתחם פינוי בינוי במרכז העיר בתמהיל שפונה לאוכלוסיות "הזולות" ביותר ברשויות המקומיות – צעירים מצד אחד ובני הגיל השלישי מצד שני. אבל גם אם ההתחדשות העירונית שבת ים מקדמת לא תייצר תקורות גבוהות, כנראה שזה לא יעזור לה לאור מצבה התקציבי הרעוע שגורם לה לאשר המועצה תקציב שלא משקף את הוצאותיה האמיתיות. אני מאמין שהשיח על האיחוד המתקרב של בת-ים עם "רשות סמוכה" (ת"א) יתגבר בשנה הקרובה. קול חדש בשיח נוסף לשיח בחודש האחרון – התנועה לאיחוד מטרופילין שבשורותיה יש גם הבלוגר העירוני דניאל מייסה מה"התפוז הגדול" שמציג את היתרונות באיחוד (פוסט ראשון ושני בסדרה). אני מבטיח לחזור לשיח הזה שהדיונים של הועדה לאיחוד בת-ים ת"א תחזור לקיים דיונים.

חיפה

חיפה "כיכבה" בפיד בחודש האחרון ולא מהסיבות הנכונות. בעקבות פרסום מדד הערים היציבות לשנת 2014 של BdiCoface (מדד בעייתי, לדעתי – חולון יותר יציבה מהרצליה??), חילק אלון גרינפלד לחיפה ציון נכשל בפוסט מאד לא מחמיא. לא סתם העיר מקבלת ציון נמוך, שהעסקים הותיקים בעיר נסגרים, שהעיר לא עושה כלום בשביל להעיף את מתחם בז"ן שאחראי רק ל-2% מהכנסותיה במקום לפתח מתחמי תעסוקה בריאים, ברור שמשהו לא עובד בעיר השלישית בגודלה בישראל.

מדיניות התכנון והפנים בישראל

חודש חלש למדינת ישראל בכל הקשור להמשך קידום התכנון הגרוע בישראל, עם אישור של תוכנית גרועה אחת בלבד בגן יבנה – תוכנית המוצמדת באופן מלאכותי ליישוב בעל אופי כפרי. נכון שגן יבנה היא מועצה מקומית גדולה (מעל 20,000 תושבים), אבל כל הבניה בה צמודת קרקע ואין בה כמעט תעסוקה קרי, שכונת שינה גדולה ברשות שאין לה חוסן כלכלי לתמוך בדירות קטנות – ואז באים החכמים של התכנון הארצי ומוסיפים לה 1,600 יחידות דיור, חלק לא מבוטל מהם קטנות. אחר כך מתפלאים שרשויות קורסות.

הצעת חוק שמחייבת דה פאקטו את הרשויות לתת תוספת של 10% דירות ליזמים עברה את שלב הקריאה הטרומית. למדינה לא נמאס לכרסם בסמכויות של הרשויות המקומיות לתכנן ולקבוע את הפיתוח שלהן.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “סיכום מקומי – מרץ

  1. פינגבק: תקציר מקומי – 10 ביולי | המדד המוניציפלי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s