עוד מסמר אחד וגמרנו?


בית המשפט פסל את התוצאות הבחירות המיוחדות שהתקיימו בבת-ים ב-13.1.15 ובכך הכניס את העיר (והעירייה) לסחרור, זאת כאשר עתידה של בת-ים כבר שנתיים אינו ברור לאור פעילות ועדת הבדיקה לבחינת איחוד בת-ים עם ת"א ולאחרונה, גם בחינת איחודה עם חולון-ראשון לציון (ובמקרה הלא סביר, חלוקת הכנסות עם ערים אלה).

צומת דרכים

אני עוקב אחרי הועדה לבדיקת איחוד בת-ים ות"א מאז שהחלה את פעילותה לפני שנה וחצי ואפילו הצגתי בפני הועדה את עמדתי בנוגע לאיחוד (כחודשיים לפני הבחירות שתוצאותיהן בוטלו). בתחילת התהליך צידדתי באיחוד אם כי טענתי שיש למנף את הבחירות בכדי להסביר לתושבים את מצבה הכלכלי העגום של בת-ים ואולי אפילו למנף את הבחירות בכדי לבחון את עמדת התושבים בנוגע לאיחוד (פתק "בעד איחוד" ליד הפתקים הצהובים). במסגרת הצגת העמדה שלי גם טענתי כי יש מקום למנות לבת-ים ועדה קרואה בכדי לעשות סדר בעירייה, בין אם כהכנה לאיחוד ובין אם כחלק מתהליך השיקום של בת-ים בעזרת כספי חלוקת ההכנסות. ככל שהשתתפתי בדיונים גיבשתי עמדה ביקורתית גם כלפי משרד הפנים והאוצר וגם כלפי הטיעונים שהמנגנון המוניציפלי של בת-ים הוא גורם משמעותי בנפילתה הכלכלית של העיר. המצב הכלכלי העגום של בת-ים מורכב והאחראים לו רבים – משרד הפנים שאיפשר למינהל הלא תקין בבת ים לחגוג, מחוז ת"א וועדת התכנון של ת"א שבמסגרת תוכנית המתאר המחוזית של ת"א שאושרה ב-2007 בקושי זרקה לבת-ים פירורים ובפועל גזרה עליה להיות פרבר תל אביבי. אך גם נבחרי הציבור של בת-ים אחראיים למצבה – מאז הקמת הועדה הראשונה ב-1998 נבחרי העיר לא נלחמו בכדי לחזק את עירם בשום זירה למעט ועדות בדיקה לחלוקת הכנסות – לא בשינויים הנדרשים בתמ"מ 5 ולא במיגור השחיתות/הבזבוז בעיר שתקציבה רזה מכדי להתיר ולו שקל אחד שאינו מנוצל לטובת תושבי העיר. יש שיטענו כי בתקופתו של לחיאני מצבה של בת-ים השתפר, אך עיון בדוחותיה הכספיים המבוקרים מראה כי השיפור נובע בעיקר ממכירת נכסים של העירייה (קרקעות), ערוץ שמיצא את עצמו ב-2015. אם נוסיף את העובדה שבת-ים עדיין מתנהלת לפי התקציב האחרון שאושר לה ע"י משרד הפנים, תקציב 2014 (נסו למצוא את אישור 2015 באתר משרד הפנים), ברור שבקרוב בת-ים לא תוכל לתפקד.
ועכשיו בית המשפט ביטל את תוצאות הבחירות המיוחדות לראשות העירייה.

בחירות ולא להיות

פסק הדין של בית המשפט עדיין לא סופי שכן עומדת בפני יוסי בכר האפשרות לערר. במידה ופסק הדין יהיה חמור מספיק, ייתכן שבכר יבחר לא לערער (כפי שקרה בסוף לאיציק רוכברגר) ואז בת-ים תצא לבחירות נוספות. במידה והבחירות בוטלו על פי סעיף 73 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), הבחירות יתקיימו תוך 30 יום. במידה והבחירות בוטלו בהתאם לסעיף 73א. לחוק הרשויות המקומיות (בחירות) יתקיימו בחירות מיוחדות עד כ-120 יום לאחר קבלת ההחלטה במשרד הפנים לצאת לבחירות (בניגוד ל-60 היום של הסיבוב הקודם). במידה ויוחלט כי יוסי בכר לא יוכל להמשיך לכהן כראש רשות, ימנה במקומו שר הפנים אדם בכל כישורים מתאימים שינהל את הרשות עד לבחירות ראש הרשות החדש. שוב תושבי בת ים יצטרכו לבחור את ראש הרשות לתקופה קצרה של שנתיים (עד אוקטובר 2018), כאשר מועצת העירייה תישאר ללא שינוי. השאלה המתבקשת היא מה יוכל ראש העירייה החדש בכדי לשנות את גורלה של בת-ים מלהתאחד לתוך אחת משכנותיה עד אוקטובר 2018? כנראה שנדע רק שתתחיל תעמולת הבחירות. אם זאת, אני מקווה שהתושבים יבחרו הפעם להקשות על המועמדים ולהבין מה הם בדיוק מתכוונים לעשות שונה מהפעולות שנעשו עד עכשיו ומהיכן ישלימו את החור של 90 מיליון השקלים שקיים בתקציב הרגיל של בת-ים (ועוד כמה עשרות שחסרים בתקציב הפיתוח).

אך לא רק בפני תושבי בת-ים עומדת ההחלטה מה לעשות. גם שר הפנים ידרש להחליט האם בכלל לאפשר את הבחירות או למנות לעירייה ועדה קרואה לפי סעיף 143.(א) לחוק פקודת העיריות וזו תחליף את ראש הרשות עד אוקטובר 2018 (ייתכן שהאדם שנבחר להחליף באופן זמני את יוסי בכר ימשיך בתפקידו עד הבחירות ב-2018). המשמעות של ועדה קרואה, בסופו של יום, היא שבת-ים תיכנס לתהליך הבראה שיזכיר בתחילתו את התהליך שעברה לוד (המדינה הזרימה תקציבים בעשרות מיליוני שקלים בשביל לאזן את הרשות), אם כי בספק אם התהליך הזה יגמר בבת-ים עצמאית. סביר כי פעילות הועדה הקרואה תהיה תמריץ לאישור האיחוד של בת-ים עם אחת משכנותיה, ככל הנראה ת"א, כך שבאוקטובר 2018 ישתתפו תושבי בת-ים בבחירות של הרשות המאוחדת.

הרשות המאוחדת

היות ואני חושב שהאיחוד היחיד שרלבנטי מבחינה כלכלית הוא עם ת"א, אני אתייחס רק לאיחוד הזה. הדיון בנוגע לאיחוד בת-ים ת"א התעצם בתקופה האחרונה בעקבות הקמתה של התנועה לאיחוד מטרופולין ת"א שזכתה לחיזוק מצידם של בלוגרים עירוניים במספר פוסטים (התפוז הגדול – חלק א'חלק ב' וחלק ג', תומר שלוש – חלק א' וחלק ב'). אם זאת אני חושב שאת תושבי בת-ים לא מעניין מרבית הדיון הזה. את תושבי בת-ים מעניין לדעת מה יקרה ביום שאחרי האיחוד ומהיכרותי עם הרשויות המקומיות ועם הנושאים והסוגיות שעלו בועדה אפשר להתייחס לחלק מהשאלות שתושבי בת-ים שואלים את עצמם (כל הכתוב נכתב על דעתי בלבד ויש להתייחס עליו כאל כזה, דעה):

  1. האם ת"א יכולה לקלוט את בת-ים וכמה קיצוצים ידרשו לעשות? האמת שהתשובה לכך היא "אפס". לעיריית ת"א יש תקציבי רזרבה בהיקף של לפחות 100 מיליון שקלים בתקציב הרגיל, פחות או יותר מה שחסר לבת-ים (ועיריית ת"א היא רשות "שמנה" מרובת שומנים). מבחינת תקציבי פיתוח, לת"א "אין בעיה" אך איני מאמין שתקציבים אלה יעלו על הפרק בשלב הראשון של האיחוד (2-3 השנים הראשונות), למעט במקרים בהם יש לכך צורך משמעותי או התחייבויות קודמות. תקציבי פיתוח הולכים יד ביד עם תכנון עירוני ובשלב הראשון של האיחוד הרשות המאוחדת לא "תרוץ" לבצע מהלכים שהיא מוכנה אליהם.
  2. ארנונה – תושבי בת-ים משלמים ארנונה גבוהה לפי שיטת ברוטו (מקום 4 ביוקר הארנונה לשנת 2013), תושבי דרום ת"א משלמים את התעריף המינימלי המותר בחוק לפי שיטת נטו. אבל בגלל שהיום החוק לא מאפשר זאת ובגלל שת"א לא תבחר בכך (לדברי גזבר ת"א), לא יהיה שינוי בתעריפי הארנונה למגורים של תושבי בת-ים. אמנם יש סיכוי שבשנת 2018 יהיה שינוי בשיטת חישוב השטחים בארנונה, אבל משינוי זה ועד להוזלה משמעותית של תעריפי הארנונה בבת-ים יצטרכו תושבי בת-ים לחכות מספר שנים (נכון להיום לא בוצעה הופחתת תעריף באף רשות שאוחדה, אם כבר הישוו תעריפים כלפי התעריף היקר, כ-10 שנים לאחר האיחוד).
    אבל יש משהו נוסף שכן יקרה בגזרת הארנונה – השמטת חובות הארנונה הנהוגה בעיריית בת-ים תפסיק (ישפיע בעיקר על ארנונה שאינה ממגורים).
  3. המנגנון המוניציפלי – הסיכוי שהמנגנון המוניציפלי של בת-ים יצומצם באופן משמעותי קלוש. עיקר ההתייעלות שיכולה עיריית ת"א להכניס, בניגוד להצהרותיה, הן בדרגי הניהול. בסופו של דבר, היחס של כמות התושבים לפקיד בדרג בינוני/נמוך צריך להישמר בשביל שהתושבים יקבלו שירות והיות ובעיריית ת"א היחס יותר טוב (פחות תושבים לכל פקיד) בהשוואה לבת-ים, כיוון השינוי הוא כלפי תוספת כ"א ולא צימצומו (בדרג בינוני ונמוך). בשנים הראשונות עיריית ת"א תתרכז באיחוד וקליטת המחלקות השונות עד להפיכת בת-ים לרובע מסודר עם מינהל רובע, אך משיקולים פוליטיים מי שיעמוד בראש הרשות המאוחדת ימנע מהרחקת מוקדי השירות המוניציפליים מתושבי בת-ים.
  4. שירותים מקומיים – כניסתה של עיריית ת"א לנעליה של עיריית בת-ים תאפשר שיפור משמעותי של השירותים המוניציפליים כדוגמת תברואה, תחזוקת כבישים ונכסי ציבור. ההשפעה לא תהיה מיידית אך ככל הנראה זו תהיה ההשפעה המהירה ביותר.
  5. שירותים ממלכתיים – למעט תושבי צפון בת-ים, איני צופה שינויים משמעותיים שיכולה הרשות המאוחדת לעשות במסגרות החינוך. לתושבי צפון בת-ים/דרום ת"א יפתחו עוד אפשרויות למוסדות חינוך משותפים, אך לא בטוח שהשינוי הזה יהיה משמעותי, בוודאי שלא בשכבת הגיל היסודי. מבחינה ארגונית אגף חינוך ורווחה של בת-ים יצטרך להתאחד אל תוך האגפים הנפרדים של ת"א. תהליך זה יהיה ממושך, בעיקר בתחום הרווחה – על אף נסיונה של עיריית ת"א, קליטת אוכלוסיה גדולה היא אתגר שדורש זמן.
  6. תכנון עירוני – זה לא סוד שלעיריית ת"א יש את אגף הנדסה הכי חזק בישראל. אני מאמין שאחרי שמחלקת "רובע בת-ים" תלמד את התוכניות של בת-ים, "מגע הקסם" של מהנדס עיריית ת"א יתחיל להשפיע על בת-ים. לאחר שאגף הנדסה של ת"א "יתאפס" על בת-ים, מחלקות נוספות כמו הפיקוח על הבניה ומחלקת היתרים יתחילו להשפיע על הבניה בבת-ים וככל הנראה שתושבי בת ים יראו שינוי חיובי.

תהליך האיחוד יקח זמן. עבור שתי ערים סדר גודל של ת"א ובת-ים יעברו לפחות שנתיים אם לא שלוש עד שהמתווה הסופי של האיחוד יתייצב ובינתיים כנראה שתושבי בת-ים ימשיכו לקבל את מרבית השירותים שלהם מאותם גורמים שסיפקו אותם עד היום (מינוס היעדר כרוני של תקציבים). אחרי התייצבות המטווה יקח לפחות עוד כמה שנים עד שהמנגנון המוניציפלי יהיה במצב שאפשר להתייחס אליו כאל "מאוחד" (עובד כיחידה אחת, מסונכרן).
ואז התאבון של ת"א שוב יפתח.

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “עוד מסמר אחד וגמרנו?

  1. פינגבק: משלוש יוצא אחת | המדד המוניציפלי

  2. פינגבק: ביום שאחרי האיחוד | המדד המוניציפלי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s