תקציר מקומי – 22 ביוני


קצת על ערים ותחבורה וההכחשה המתמשכת שעלות הפריפריה גבוה מזו של הערים.

ערים ותחבורה

נעמה ריבה ראיינה את משה ספדיה שטען שהתכנון של מודיעין מצוין ונלמד בחו"ל ושאלה שמעדיפים לגור בת"א ולא בפרברים (על אף המחיר) מפונקים. הוא גם חוזה שבעוד עשור יהיו במודיעין מקומות תעסוקה והלחץ על נתיבי התחבורה ממודיעין לת"א יקטן. חבל שהוא לא קרא את המאמר הזה אשר מתאר את המציאות ולא האספירציות של המתכנן המפורסם – שתעסוקה תמיד מתרכזת במרכז האורבני (ת"א, ירושלים) ומודיעין לא תהיה כזאת, גם לא בעוד עשור. אם זה לא מספיק, בגלובס פירסמו מאמר שמציג נתונים המראים שגם אלה שגרים 15 דקות מת"א לא ממש מרגישים קרובים למקום העבודה שלהם. (ויש לציין שזה קורה למרות שיש יותר נסיעות באוטובוסים בשנים האחרונות ולמרות שתכנון תחבורתי טוב בפריפריה יכול לעודד נסועה)

ספדיה מאשים את הפער בין התשתיות התחבורתיות ובין הפיתוח ונראה שכאשר תכנן את מודיעין ראה בחזונו את התחבורה הציבורית האנפה אשר מחברת בין העיר למוקדי התעסוקה וכך מקטינה את המרחק (והתלות במכוניות) עבור התושבים. אני אשמח לראות איך הוא משלב תחבורה ציבורית יעילה בתווי הקרקע של מודיעין תוך התגברות על רשת הרחובות הבעייתית של העיר – את זה באמת יבואו ללמוד מחו"ל.

בינתיים כל אורח שיבוא מחו"ל יגרד את ראשו בחוסר הבנה את הפער בין המדינה שמשקיעה מיליארדי שקלים בפיתוח רק"ל ובין רשויות מקומיות גדולות כמו רחובות שמגדילות בלב רחוב מסחרי מרכזי את הנדל"ן של הפחיות על חשבון הולכי רגל. כנראה שההבנה שרחובות נועדו לבני אדם ושהפתרון נעוץ בתחבורה ציבורית נעצרה בראשון לציון, למרות שגם בראשון המצב לא בדיוק פרחים ושושנים (אבל לפחות ראש העירייה מבין את זה). אבל תמיד יש "אבל" – אותו אורח מחו"ל כנראה יתבלבל שוב כאשר הוא יקרא ששר האוצר חתם על תקנות שמעודדות שימוש במכוניות בכל מקום שבו תושבים גרים קצת רחוק מדי מתחבורה ציבורית. יכול להיות ששר האוצר לא מאמין בתכנון של התחבורה ציבורית בישראל ולכן הוא פועל באופן שסותר לחלוטין עידוד תחבורה ציבורית?

עוד עדויות לחוסר ההבנה הבסיסי של שר האוצר ואנשיו בנוגע לתפקיד של התחבורה הציבורית ומערכת ההסעה ההמונית ניתן לראות באמירה של ראש מטה הדיור הציבורי, אביגדור יצחקי: ״אני לא יודע מה יהיה קודם: לאנשים לא יהיה איפה לגור או איפה לנסוע? אנשים שחיים באזורים צפופים מכירים את הסיוט הנורא של לצאת בבוקר מהבית ולחזור בערב. יש מקומות שאנשים לא זזים. שכשהקמנו רכבת חשבנו שיבואו מהמרכז לדרום התברר שזה הפוך, כל אלה שגרים בדרום באים למרכז״. הפוך גוטה, הפוך – אנשים משתמשים בתחבורה ציבורית בשביל להגיע למקומות העבודה שנמצאים במרכז ולא בתחנות הקצה בפריפריה. (ועל איזו צפיפות הוא מדבר? אפילו ת"א לא נחשבת עיר צפופה).

כאשר שר האוצר מעודד חניות ואנשי הצוות שלו בונים על כך שהתחבורה תוציא אנשים לעבוד מחוץ לעיר, לא פלא שממשיכות לצאת כתבות (ממומנות) כאלה שמדברות בשבח מתחמי תעסוקה שיושבים על צירי תחבורה פרטית מרכזיים מחוץ לערים.

ההכחשה המתמשכת לעלות הפריפריה

השבוע יצאו ראשי רשויות מהפריפריה וח"כים לצעדת השיוויון אשר קוראת להשוות את התקציבים המופנים לפריפריה על חשבון אלה המופנים למרכז (ולערים באופן כללי). חבל שהם לא קראו את ההשוואה שמראה שהמצב בדיוק הפוך כאשר מדובר על ההשקעה הממשלתית בתושב דרך תקציבי הרשויות המקומיות. במובן זה צודק רועי עידן שאומר שלפני שפונים לכיסם של תושבי הערים, הרשויות הפריפריאליות צריכות להסתכל פנימה, להצטמצם, להתייעל ולהשאיר את השחיתות מחוץ לגבולות בית העירייה – ולא לשכוח גם להסתכל מעבר לגבולות הקו הירוק, הפריפריה שזוכה לתיקצוב כפול ביחס לפריפריה שבתוך הקו (ואולי זה הפתרון? לשנות את הקו הירוק כך שגם הדרום והצפון יהיו מחוצה לו?). אני לא מסכים עם כל ההכללות והסטריאוטיפים שהוא מציג (לא כולם מושחתים, גם לא רובם), אבל הרעיונות הכללים נכונים.

על פניו נראה שהממשלה לא מתרגשת מהצעדה הזאת והיא דחתה הצעת חוק לתיקצוב דיפרנציאלי של חברי כנסת מ"יש עתיד", אבל אסור להתבלבל – הצעת החוק הפופוליסטית היא בעיקר לטובת כותרות שכן יש את החלטה 361 של הממשלה שכבר קבעה שיש לפעול לשנות את כללי התקצוב של תמיכות החינוך והרווחה.

2 מחשבות על “תקציר מקומי – 22 ביוני

  1. פינגבק: סיכום מקומי – יוני 2016 | המדד המוניציפלי

  2. פינגבק: תקציר מקומי – 4 ביולי | המדד המוניציפלי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s