תקציר מקומי – 18 באוגוסט


ערים חכמות, תחבורה הציבורית וקצת על חולון

ערים חכמות

כולן רוצות להיות ערים חכמות. מודיעין הצטרפה לאחרונה לקבוצת הערים המרושתות, בדרך לנשוף בעורפה של מחזיקת הגביע העולמי בתחום הערים החכמות, עיר הדיגיתל שאינה מפסיקה. אבל האמת היא שערים חכמות אינן נמדדות רק ביכולת לרשת כל רחוב או לחיישן כל פח, כי רכיבים כאלה אמנם יכולים לעזור לעיר ברמה התפעולית, אבל עיר היא הרבה יותר מאשר אוסף הפעולות התפעוליות שבה. אסתר זנדברג אף כתבה (ובצדק) שהסתמכות על אמצעים דיגיטלים גורמת להתעלם מהמשאב הטבעי של העיר – התושבים שלה. שבוע שעבר הערתי לתושב שהתלונן בפייסבוק על הלכלוך בעיר (רמת השרון) שהוא יכול לשלוח תמונה בוואטסאפ למוקד העירוני והנושא יטופל. התושב מצידו לא הבין למה הוא צריך לעשות את העבודה של העירייה, "אולי כי לעירייה יש כמות עיניים המוגבלות למספר עובדי התברואה בעוד שכמות העיניים של התושבים גדולה פי כמה וכמה". התושבים הם לא רק העיניים של העיר, הם גם הצרכנים שלה ואלה שיכולים להביא לתובנות יותר טובות באשר לפתרונות שהעיר יכולה לספק לבעיות בשטח – ולכן צריך לשתף תושבים כמה שיותר, אפילו ילדים.
(לא סתם זה מובנה בחזון של האנשים היקרים מזן סיטי)

תחבורה הציבורית

במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2017-2018 הוקצאו כספים רבים לטובת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, אך גם נחשף היקף עבודות התשתית הצפויות בגוש דן. לנוכח כל הפקקים הצפויים מעבודות אלה היה ניתן לחשוב שמשרד התחבורה ייצר מכלול פתרונות, כולל חיזוק מערך האוטובוסים (ולא ע"י דחיסת הנוסעים), אך בעולם שבו תושבי ישראל נוסעים או ברכב פרטי או ברכבת קלה, לא פלא שבוחרים בפתרונות שבסופו של דבר נכשלים.

מצד שני, חשוב שכאשר בוחרים לחזק את התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל, שהעבודה תיעשה ע"י מי שכבר הוכיח שהוא יודע לעשות זאת במסגרת הזמן והתקציב שהוגדר (קישור לדו"ח המלא, בתקווה שאנשי יפה נוף קראו אותו)

חולון

מוטי ששון, ראש עיריית חולון, סיפר בראיון לגלובס על איך שהוא קידם את כניסתה של קבוצת עזריאלי לאזור התעסוקה המזרחי של חולון. יש כאלה שישר יתרעמו על קשרי הון-שלטון אך כאשר בוחנים את מצבה של חולון, פעולותיו של ששון דווקא מחזקות את חולון שאינה חזקה כלכלית, על אף שהיא מוגדרת כעיר איתנה. הפעולות של חולון אינן ייחודיות בנוף וגם עיריית ת"א לוקחת חלק בפרויקטים שיניבו לה הכנסה עתידית. בסופו של דבר הכנסות אלה יזרמו חזרה לתושבים ולכן יש להם חשיבות גבוהה – כל עוד הם אינם הופכים להיות מתחמי התעסוקה הדומיננטים ברשות, על חשבון מתחמים מרובי בעלויות שגם מאפשרים לעסקים קטנים מגוון רחב יותר של בעלי נכסים לבחור מהם.

אגב, עיריית חולון לקחה גם חלק בפעיל בשיפור העלויות לעזריאלי – כבר שלוש שנים שעיריית חולון מבקשת במסגרת בקשות לשינויים חריגים בארנונה שלה להוריד את התעריף למתחמי תעסוקה באזור התעשיה המזרחי שלה, כאשר הסיווג לגביו מבקשת העירייה הנחה מתאים לפרופיל של שני מחזיקי נכסים בלבד – עזריאלי וגב-ים. (משרד הפנים בסופו של דבר אישר רק את סעיף 10)

מחשבה אחת על “תקציר מקומי – 18 באוגוסט

  1. פינגבק: תקציר מקומי – אוגוסט 2016 | המדד המוניציפלי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s