ממשיכים להדיר את שומרי הסף


הצעת החוק של ח"כ רועי פולקמן לחיזוק טוהר המידות בשלטון המקומי עברה בקריאה טרומית ונכנסה לתהליך החקיקה, בדרך לעדכון חוק פקודת העיריות. שמה של הצעת החוק מעיד כי כוונותיה חיוביות – חיזוק טוהר המידות בשלטון המקומי, השלטון ששמו הרע יצאה לפניו כגורם שלטוני שפרשות שחיתות מתגלות בו חדשות לבקרים. הצעת החוק מבוססת על פרקים 1,2 ו-5 מדוח ועדת זילבר, ועדה שניתחה את הגורמים לשחיתות בשלטון המקומי ופרסמה רשימת המלצות ארוכה בתחילת 2016, המלצות ששכבו עד כה כאבן שאין לה הופכין באתר משרד המשפטים.

קריאת הצעת החוק לא יכולה שלא לגרום לקורא לחשוב כי מרכיב מרכזי בשחיתות בשלטון המקומי נובעת מהתנהלותם של נבחרי הציבור בניגוד עניינים, בין אם במכרזים, בועדות השונות של הרשות או במינויי בכירים. הפתרון שהחוק מציע לבעיה זו מתחלק לשניים – חלקו הראשון מדבר על הגברה מסויימת של השקיפות הועדות וכן פרסום מסוייג של הסכמי ניגוד העניינים של נבחרי הציבור. חלקו השני מתייחס להוצאתם של נבחרי הציבור ממעגל מקבלי ההחלטות בנוגע למכרזים ויצירת מנגנון פיקוח חיצוני לבכירים שמונו ע"י נבחרי הציבור.

אבל הפתרונות הללו הם פתרונות שמתמקדים במניעה שכוחה מוגבל – לא חסרים היום בחוק כלים וסייגים שנועדו למנוע מינהל לא תקין בשלטון המקומי ועדיין הוא קורה. מה שחסר בשלטון המקומי הוא שומרי סף חזקים ופה החקיקה של פולקמן מתעלמת משומר הסף החשוב ביותר – הציבור. כיצד באה לידי ביטוי התעלמות זאת בחוק?

ראשית, בכל המקרים בהם מיושמת שקיפות (הסכמי ניגוד עניינים, ועדות המועצה), היא מסוייגת. על פי החוק המוצא, הסכמי ניגוד העניינים של חברי המועצה יפורסמו בהתאם להנחיות משרד הפנים, על הסייגים שהוא יכול לשלב בהן, זאת לעומת האפשרות שהסכמים אלה יפורסמו במלואם, ללא "מסננות" בדרך, למעט מידע שיש לגביו סייגים בחוק חופש המידע. על פי החוק הפרוטוקולים של הועדות יפורסמו לפי כללים שונים מאלה החלים על פרסום הפרוטוקולים של המועצה, תוך שהם משאירים לרשות המקומית שיקול דעת במועד פרסום סדר היום וללא דרישה לפרסום החומר המצורף לסדר היום (פער שקיים היום גם בפרסומים לקראת ישיבות המועצה החודשיות). הפערים המתוארים מדירים הלכה למעשה את הציבור מהשתתפות פעילה בפיקוח על חברי המועצה ועבודת הרשות – במקום הוספה של מאות עיניים בוחנות של הציבור הבוחר בזמן אמת, החוק מעדיף מספר בודד של עיניים בזמן אמת. אם זה לא מספיק, החוק מאפשר ליועץ המשפטי להמליץ על הדחת חבר מועצה שנמצא "בניגוד עניינים תדיר" לאחר שזה נבחר ע"י הציבור ומבלי שהציבור יחשף לגורם להמלצה. פקיד ציבורי יכול להדיח נבחר ציבור והציבור לא ידע למה.

כשל נוסף של החוק הוא ההנחה שפקידים בכירים חסינים להתנהלות לא תקינה או מוטה, יותר מאשר נבחרי ציבור. העברת ועדת המכרזים לידי הפקידות הבכירה היא חסרת משמעות כל עוד כל חברי הועדה כפופים לראש הרשות. כבר היום קיימת ברשויות ועדה הפועלת בפורמט זה – ועדת תמיכות – ועדיין יש מקרים בהם עמותות הקשורות לחברי מועצה מקבלות תמיכה מהרשות המקומית – בהמלצת הועדה שחבריה פקידים בלבד. במקום "להדיח" את חברי המועצה מועדה זו, על החוק לחייב את פתיחת הפרוטוקולים והתמלילים של דיוני ועדת המכרזים לציבור באופן מלא, כמו גם את הניקוד של הגורמים השונים שהתמודדו למכרז. במקביל יש לדרוש כי כל נתוני ההתקשרויות של הרשויות המקומיות יפורסמו אחת לרבעון – בדיוק כמו שקיים היום בהתקשרויות של משרד הממשלה.

פגם נוסף שקיים בחוק הוא הטיפול שלו בועדה לבחינת מינויים. אין ספק כי נדרש מנגנון חיצוני שיפקח על המינויים, אך החוק בוחר לייצר מנגנון עקום להקמת הועדה – יו"ר הועדה ימונה ע"י משרד הפנים, שני חברי הועדה הנוספים יבחרו ע"י היו"ר אך בפועל יספיקו רק שני חברי ועדה בכדי לקבל החלטה – כאשר במקרה של חילוקי דעות בין השניים, דעת היו"ר קובעת (מצב המייתר את חוות הדעת השניה אוטומטית). היום מיישמת מדינת הישראל מנגנון עדיף בהרבה לבחירת נציגי ציבור ראויים – נבחרת הדירקטוריונים של רשות החברות. יישום של פתרון זה לטובת יצירת רשימת חברי ועדה לבחינת מינויים בכל מחוז יהפוך את התהליך לפשוט יותר ונקי מקריטריונים עמומים.

אין ספק שיש הרבה מקום לשיפור מנגנוני הבקרה של השלטון המקומי (יש בדוח ועדת זילבר עוד 7 פרקים וגם אני כתבתי על זה בעבר), אבל האמצעי היעיל ביותר להפחתת המינהל הלא תקין והשחיתות לאורך זמן הוא חיזוקם של שומרי הסף ולא הדרה שלהם, הרתעה בעזרת שקיפות מוגברת ולא מניעה נקודתית.

העותק עם ההערות שלי לטיוטת הצעת חוק לטוהר המידות בשלטון המקומי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s