MRI לרשויות מקומיות של גשר לעתיד

בתחילת 2019 קיבלתי הזדמנות לעבוד על פרויקט שהפך להיות ההגשמה של "המדד המוניציפלי" – כלי מדידה השוואתי לרשויות מקומיות, רב מימדי, אשר מאפשר לקבל תמונת מצב טובה מאד של הרשות, תושביה והאתגרים שעומדים בפניה. הפרויקט הזה העסיק אותי לא מעט והוא אחת הסיבות שכתבתי פחות בבלוג. עכשיו שהכלי מוכן וכבר יש מספר רשויות שנותחו על ידי הכלי, זו הזדמנות לספר קצת על מה שאני עושה ומה הכלי נותן.

מדדי הון

הכלי שהשתתפתי בפיתחו נקרא "MRI לרשויות מקומיות" וכשמו כן הוא, מדובר על צילום רב מימדי של נתוני הרשות לצורך איבחון ומיפוי אתגרים וחוזקות. המשימה שקיבלתי בתחילת 2019 הייתה לעדכן כלי קיים שפותח בשנת 2011 ע"י פרופ' אמנון פרנקל וד"ר עידן פורת מהמכון לחקר העיר והאזור בטכניון יחד עם צוות גשר לעתידמודל לתכנון אסטרטגי המבוסס על מדדי הון רשותיים. מהו מודל ההון שפיתחו פרנקל ופורת המודל נועד לבחון את יכולת הרשות המקומית לפי סט של 8 מדדי הון: כלכלי, אנושי, חברתי, סביבתי, תשתיתי, פוליטי, תכנוני וארגוני ולהוות בסיס נתונים להכנת תכנית אסטרטגית, או תכנית עבודה לרשות.

גישת ההון מתבססת על מסגרת רעיונית המאפשרת פירוק תמונת המצב של הרשות המקומית ל-8 ממדים, אשר מגדירים את המשאבים ומרחב הפעולה של הרשות. זאת בכדי למדוד את עצמה, לבחון את האתגרים והחוזקות וכן לזהות ההזדמנויות. ניתוח משאבי ההון השונים והפרמטרים המרכיבים אותם מציג תמונה שבה קיימת השפעה הדדית בין משאבי ההון השונים וממדי הזמן השונים של משאבי ההון – הון קיים לעומת פוטנציאל הון עתידי. בחינה של כלל המדדים למשאבי ההון מצביעה על מספר "ממדי על" או עוצמות, המשלבים בין המדדים למשאבי הון שונים, אשר מאפשרים ליצור תמונת מצב נגישה וברורה.

העבודה שלי על עדכון המודל התחילה במיפוי מקורות המידע מהם נבנו מדדי ההון ועדכון שלהם בהתאם למקורות המידע הקיימים היום. במסגרת התהליך הזה עידכנתי לא מעט פרמטרים שמאז 2011 הפכו לזמינים, החלפתי פרמטרים מסויימים בפרמטרים מקבילים שהיו זמינים יותר וגם "ביטלתי" פרמטרים שהיו בקורולציה גבוהה עם פרמטרים אחרים. בסוף התהליך נותרו 141 פרמטרים אשר 85% מתוכם היו זמינים בבסיס הנתונים שבניתי בדרך (נתוני מהלמ"ס, משרד הפנים, משרד החינוך, משרד התחבורה, מינהל התכנון ועוד) ועוד 10% היו זמינים ממקורות מידע גלויים (אותם אני אוסף בכל פעם). תובנה נוספת מתהליך העדכון של מדדי ההון הייתה שניתן לסדר אותם מחדש לפי שלושה תחומים ברורים – כלכלה (היבטים כלכליים שנוגעים לתושבים ולמרחב), רשות (היבטים שנוגעים לרשות המקומית) וחברה (היבטים חברתיים הנוגעים לתושבים). בשלב זה ישבתי עם ד"ר עידן פורת (שהיה שותף לפיתוח הכלי המקורי) ועם טליה עומר, אריקה דיסון ועידו שלם מגשר לעתיד וגיבשנו סופית את התפיסה של הכלי

בשלב זה הוספנו מימד נוסף לניתוח הרשויות, מימד הזמן – בחנו את המרכיבים השונים של עוצמות הרשות לפי קצב השינוי של הפרמטרים השונים בכדי לתת לניתוח הרשות היבטים פרקטיים – כיצד ניתן לתרגם את המיפוי לפעולות שניתן לראות את הפירות שלהן בטווח הקצר, בינוני וארוך.

היבט נוסף וחשוב לא פחות של כלי ה-MRI הוא שמדובר על כלי השוואתי – כל רשות נבחנת ביחס לרשויות אחרות – Benchmark. אופן בחירת הרשויות מבוסס אף הוא על כלי שפותח ומאפשר לזהות רשויות דומות על סמך 12 קריטריונים מרכזיים מתוך 3 העוצמות. כלי בחירת הרשויות מאפשר זיהוי רשויות דומות למאפייני הרשות הנמדדת בכדי שתתאפשר השוואה בין דומים, מאידך ה-MRI מאפשר גם להציב רשויות מתקדמות באופן יחסי מהרשות הנמדדת (רשות שאיפה), זאת בכדי שתתאפשר הגדרה של יעדים מקדמים וברי השגה.

תוצאות בשטח

הגרפים הבאים הם התוצרים הגולמיים מניתוח של אחת הרשויות אל מול הממוצע של רשויות ההשוואה (רשויות הייחוס) – זו תמונת העל שאנו רואים אחרי שבוחרים את הרשויות ומשלימים את המידע הנדרש עבור הפרמטרים השונים:

השוואת האינדיקטורים של עוצמה כלכלית מול רשויות הייחוס (חלק 1)
השוואת האינדיקטורים של עוצמת הרשות מול רשויות הייחוס (חלק 1)
השוואת האינדיקטורים של עוצמת הרשות מול רשויות הייחוס (חלק 2)
השוואת האינדיקטורים של עוצמה חברתית מול רשויות הייחוס (חלק 1)

זה נכון שיש דגש לא קטן על עוצמת הרשות, אך חלק מהתפיסה שמאחורי הכלי היא שהרשות המקומית היא הכוח המניע של התהליכים המקומיים וגם הגורם שיכול לבצע שינויים (לטובה או לרעה) הכי מהר – זו הסיבה למקומה במודל.

כפי שציינתי, עד כה ניתחנו בעזרת הכלי מספר רשויות. היופי בתהליך הניתוח הוא שלא מדובר על "שליפה" של מספרים. מאחורי המספרים בניתוח ההשוואתי מסתתר סיפור ואת הסיפור הזה אנחנו, צוות גשר לעתיד, ד"ר פורת ואני, מספרים.

התהליך כולל דיונים עמוקים על האינדיקטורים והפרמטרים השונים – מהעוצמות אנחנו יורדים לרזולוציה של הפרמטרים ואז חוזרים חזרה לתמונת הכללית. זו חוויה של סיעור מוחות שהתוצר שלה הוא תובנות שמצליחות לספר את הסיפור של הרשות המקומית, של האתגרים שלה ושל ההזדמנויות שלה. בכל הרשויות שניתחנו בעזרת הכלי הזה סיפרנו את הסיפור הנכון – גם כשלא הכרנו את הרשות לפני כן, המשוב שקיבלנו מאנשי הרשות היה טוב. לעיתים אנשי הרשות הבינו את הדברים באינטואיציה ושמחו לקבל חיזוק מהנתונים, ולעיתים הנתונים עזרו להם לייצר דיוני עומק בנושאים שלעיתים היה להם קשה להתמודד איתם..

"המדד המוניציפלי"

כלי ה-MRI הוא "המדד מוניציפלי" במלוא מובן המילה. אחרי 7 שנים מאז הקמת הבלוג, אני יכול לומר שיש מדד שיכול לשקף את מצבה של רשות מקומית הן מבחינת המורכבות של רשות מקומית והן באמות המידה הנכונות.

הכלי הזה זמין לכל רשות שמעוניינת להבין "איפה היא נמצאת", בין אם בכדי לבחון תהליכים שהיא הובילה בעבר ובין אם כנקודת פתיחה לתהליך אסטרטגי עתידי. הכלי עצמו שייך לגשר לעתיד וצריך לפנות אליהם (לטלי עומר, מנהלת גשר לעתיד) בשביל להתניע תהליך מיפוי.

8 מחשבות על “MRI לרשויות מקומיות של גשר לעתיד

  1. יוגב.
    כל הכבוד על הדבקות במטרה של הפיכת התחום של כלכלה אורבאנות למשהו מובן וניתן לשימוש.
    איל

  2. פינגבק: רכב קיבוצי | המדד המוניציפלי

  3. פינגבק: לשנות עיר | המדד המוניציפלי

  4. פינגבק: חזרה למרחב הכפרי | המדד המוניציפלי

  5. פינגבק: השקעה בחינוך ברשויות מקומיות | המדד המוניציפלי

  6. פינגבק: ביקורת עמיתים | המדד המוניציפלי

  7. פינגבק: איתנות פיננסית יחסית | המדד המוניציפלי

כתיבת תגובה